EDUCAÇÃO SUPERIOR E DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS NA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO

CONTRADIÇÕES ENTRE AUTORIA, PESQUISA E INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86271

Abstract

The objective of this article is to analyze artificial intelligence in the production of knowledge in Higher Education as a parameter of writing against the grain of authorial research. From the literature review, we sought to understand the difficulties and possibilities of work; the analysis of academic capitalism in the light of the intensification of the production of articles; the problematization of the production of knowledge and the quality of education. With the intensification of the academic debate about the uses and appropriations of artificial intelligence in the production of knowledge, there is an expansion of reflections on the subject, on the complexity of the use or even abuse in the scope of academic research. In this research, a theoretical approach to the theme is carried out through authors who use the concepts of knowledge production and academic capitalism. In this sense, we understand the need for funding for research aimed at artificial intelligence, the production of knowledge, and its ethical effects in the human sciences.

Author Biographies

Adriana de Almeida, UERJ

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação PPGEdu (Processos formativos e desigualdades sociais) da UERJ/FFP. Professora associada do Departamento de Educação da UERJ. Coordenadora da disciplina de Sociologia da Educação do Consórcio Cederj. Professora do Programa de Pós-graduação Educação Básica: Gestão Escolar. Procientista UERJ. Coordenadora do Grupo de estudos, pesquisa e extensão Políticas, experiências e contextos da Educação de Jovens e Adultos. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa e extensão/CNPq: Vozes da Educação: Memória, História e Formação de Professores. Doutora em Educação pela UFF (2015), Mestre em Educação pela UFPR (2009) e Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelo Instituto Superior do Litoral (2006).

Andréia Gomes da Cruz, Universidade Federal Rural do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense. Professora Adjunta do Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar da Universidade Rural do Rio de Janeiro. Integra o quadro docente do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. É vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação. Pesquisadora associada ao Coletivo de Estudos em Marxismo e Educação.

Published

2025-02-10

How to Cite

DE ALMEIDA, Adriana; GOMES DA CRUZ, Andréia. EDUCAÇÃO SUPERIOR E DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS NA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO: CONTRADIÇÕES ENTRE AUTORIA, PESQUISA E INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 292–310, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86271. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86271. Acesso em: 23 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR