SAMANTHA: IA APLICADA AO ESTUDO DA RELAÇÃO ENTRE ATENÇÃO E APRENDIZAGEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86267

Abstract

This study presents a generative Artificial Intelligence (AI) named Samantha, developed to investigate the relationship between attention and learning. The research focuses on the predictive capability of attention in educational conflicts and classroom performance. A psychometric application called iGnosi was created, classifying attention into four categories: Focused, Alert, Divided, and Alternating. Psychometric data were collected from 144 undergraduate students. For Samantha's development, the base model GPT-3.5 turbo 125 was used, trained with a dataset containing 577 entries for three roles: System, User, and Assistant. The training involved 307,266 tokens over 3 epochs, resulting in a loss of 0.0318. In initial tests, Samantha demonstrated the ability to interpret and guide researchers and educators based on the results, proving to be inspiring and motivating. Her feedback was careful, even in low-performance scenarios of the students. It is concluded that the use of AI in educational research can predict classroom problems and that the generative use of AI can help bridge the gap between scientific culture and educators.

Author Biographies

Elias Souza Ribeiro, Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF)

Mestrando em Ciências Naturais, com foco de pesquisa no Ensino de Ciências, pela UENF. Possui graduação em Psicologia pelo ISECENSA e especialização em Neuropsicologia pela UCAM. Exerceu atividades clínicas como psicólogo, oferecendo atendimento tanto presencial como online. Além disso, desempenhou o papel de palestrante e escritor, tendo apresentado o programa televisivo Psiconerd, que unia conceitos de psicologia à cultura nerd/pop. Como autor, publicou obras como "Quando Nerds Encontram Orcs" e "Rorschach de Sangue", entre outros livros.Antes de ingressar na área da psicologia, teve experiência profissional em Tecnologia da Informação (TI) e desenvolvimento. 

Carlos Eduardo Batista de Sousa, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Professor Associado de Filosofia, Laboratório de Cognição e Linguagem, UENF. Doutor em Filosofia (Epistemologia) pela Universität Konstanz, Alemanha, Mestre e Bacharel em Filosofia pela UFRJ. Áreas de pesquisa: Epistemologia Geral, Filosofia e Teoria da Ciência, Neurofilosofia e Filosofia da Neurociência, Filosofia da Física e Psicofísica. Pesquisas sobre a relação cérebro/consciência, natureza da matéria e a fundamentação das Ciências Naturais. Interesses adicionais em Racionalidade Teórica, Filosofia da Linguagem e da Mente, Lógica e Metafísica.

Published

2025-02-10

How to Cite

SOUZA RIBEIRO, Elias; EDUARDO BATISTA DE SOUSA, Carlos. SAMANTHA: IA APLICADA AO ESTUDO DA RELAÇÃO ENTRE ATENÇÃO E APRENDIZAGEM. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 245–261, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86267. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86267. Acesso em: 22 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR