DIÁLOGOS FREIRIANOS E INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL

CAMINHOS PARA UMA LITERACIA

Authors

  • Alexandre Farbiarz Universidade Federal Fluminense http://orcid.org/0000-0002-2237-7074
  • Lucas Lima Coaracy Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano/ Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86241

Abstract

This article presents the partial results of an bibliographical review aimed at discussing the concept of “literacIA” and its importance for educators and learners. This concept is configured as a combination of the terms “literacy” and “Artificial Intelligence (AI)” and is based on the philosophy of Paulo Freire and Freire & Guimarães about the relation between education and technology. It advocates an appropriation of AI in education that is based on citizenship, critical of the ways in which AIs are produced and maintained and the discriminatory biases present in them. To this end, literacIA is discussed as a perspective that encourages a curious and critical attitude, capable of reflecting on the harmful effects that surround this technology and using it for feminist, anti-racist and decolonial purposes.

Author Biographies

Alexandre Farbiarz, Universidade Federal Fluminense

Professor do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano da Universidade Federal Fluminense – UFF e do curso de Graduação em Jornalismo da mesma instituição. Doutor e Mestre em Design pela PUC-Rio, Mestre em Educação e Linguagem pela USP. Coordenador do grupo de pesquisa educ@mídias.com – Educação para as Mídias em Comunicação da UFF, e do laboratório LINC-Design - Linguagem, Interação e Construção de Sentidos, da PUC-Rio.

Lucas Lima Coaracy , Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano/ Universidade Federal Fluminense

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC/UFF); pesquisador do grupo de pesquisas educ@mídias.com - Educação para as Mídias em Comunicação.

Published

2025-02-10

How to Cite

FARBIARZ, Alexandre; COARACY , Lucas Lima. DIÁLOGOS FREIRIANOS E INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL: CAMINHOS PARA UMA LITERACIA. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 355–374, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86241. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86241. Acesso em: 21 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR