GPT Paulo Freire

talking to a simulation of the Patron of Brazilian Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86233

Abstract

In this article, we introduce GPT Paulo Freire, a simulation of Paulo Freire enabled by Generative Artificial Intelligence (GenAI). For its creation, we utilized the GPTs service, which allows assigning a specific role to ChatGPT and creating a knowledge base to support the generation of its responses. We compare this chatbot to the one from the "Be Right Back" episode of the Black Mirror series, reflecting on the social and emotional implications of interactions with simulations of deceased individuals based on their digital footprints. We discuss the educational potential, limitations and challenges of this technology, based on the analysis of reactions and statements from students and teacher-researchers during their initial conversations with this simulation of the patron of Brazilian education. We emphasize the need for a critical, reflective, and creative use of this GenAI in education, highlighting the importance of a pedagogical approach aligned with Freirean principles that promotes dialogue, co-creation, curiosity, imagination, the ability to conjecture, compare, question generated responses, and seek reliable sources, aiming to develop critical thinking and awareness among learners.

Author Biographies

Mariano Pimentel, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Pimentel é Doutor em Informática pela PUC-Rio (2006), Mestre em Informática pelo NCE-UFRJ (2002), e Bacharel em Informática pela UFRJ (1999). Professor Associado do Departamento de Informática Aplicada da UNIRIO, leciona disciplinas na Pós-Graduação em Informática ( Docência em Sistemas de Informação, Design Science Research, Sistemas Colaborativos, Metodologia de Pesquisa Científica), no Bacharelado em Sistemas de Informação (WebDesign, Informática na Educação) e na Licenciatura em Pedagogia a Distância (Informática na Educação). Tem extensa produção acadêmica, destacando-se o livro "Sistemas Colaborativos" (2011), que recebeu o Prêmio Jabuti; e seu mais recente livro "Do email ao Facebook". É coordenador do grupo de pesquisa ComunicaTEC, focado no desenvolvimento do projeto "Tagarelas: rede social de bate-papo". É colaborador no grupo de pesquisa GPDOC - Grupo de Pesquisa Docência e Cibercultura, do ProPEd/UERJ. Realiza pesquisas na área de Sistemas de Informação com ênfase em Sistemas de Conversação (bate-papo, fórum, microblog etc.) aplicados a Educação Online. (Texto informado pelo autor)

Aristóteles de Paula Berino, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Possui graduação em História pela Universidade Federal Fluminense (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (1994), doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2004), pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2009) e MBA em Marketing Digital e Comunicação Online pela Universidade Castelo Branco (2024). Atualmente é Professor Titular da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro no Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar (Campus Nova Iguaçu) e no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc-UFRRJ). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Paulo Freire, Currículo e Estudos Culturais, atuando principalmente nos seguintes temas: juventudes, cotidiano escolar, pedagogia da imagem, estética, cultura e identidades. Coordenador do GRPESQ Estudos Freireanos Contemporâneos e Currículo. Membro do Fórum Estadual de Educação do Rio de Janeiro como representante da UFRRJ (2021-2023). Participante da RIA - Rede Internacional de Ações em Educação.

Published

2025-02-10

How to Cite

PIMENTEL, Mariano; DE PAULA BERINO, Aristóteles. GPT Paulo Freire: talking to a simulation of the Patron of Brazilian Education. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 63–83, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86233. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86233. Acesso em: 7 jul. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR