AI: NEITHER INTELLIGENT NOR ARTIFICIAL? MIGUEL NICOLELIS' CRITIQUE AND SCIENTIFIC LITERACY TO UNVEIL THE NATURE OF THIS TECHNOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.86194

Abstract

This essay explores the reflections of neuroscientist Miguel Nicolelis on artificial intelligence (AI), delving into his critique of the traditional conception of this technology. Using a qualitative approach and bibliographic analysis, the study investigates the nature of AI, discussing aspects of its nomenclature and demystifying some of its myths. We also discuss scientific and technological literacy (STL) as a means to unveil the nature of AI. It is concluded that Nicolelis's criticism of this technology stems from the fact that AI does not possess true intelligence, as this is a property of organisms. Neither can it be considered completely artificial, given its dependence on human creativity and intellect. We also recognize the importance of understanding the limitations of AI to avoid unrealistic expectations, such as the idea of autonomy and the possibility of surpassing humans in all capacities. This can be achieved through STL, which can empower citizens to understand the true nature and limitations of AI, avoiding being seduced by illusory and overly optimistic discourses about this technology.

Author Biographies

Roni França Silva, Instituto Federal de Goiás

Graduado em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal Goiano (2017), possui especializações em Docência no Ensino de Ciências Biológicas pela FCV (2018) e em Ciências da Natureza, Suas Tecnologias e o Mundo do Trabalho pela UFPI (2022). Atualmente, é professor efetivo na Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso (SEDUC-MT), lecionando Ciências da Natureza nos anos finais do Ensino Fundamental, e mestrando em Educação para Ciências e Matemática no Instituto Federal de Goiás, com pesquisa na área de formação docente. Em 2024, no V Encontro de Licenciaturas e Pesquisa em Educação (V ELPED), conquistou o 1 lugar no prêmio Professores Diamante da Educação, na categoria Educação de Jovens e Adultos, com o trabalho "Uma prática para a Alfabetização Científica e Tecnológica de estudantes em privação de liberdade: as Tecnologias, os crimes virtuais, o discurso de ódio e a cultura do cancelamento em evidência".

Rosenilde Nogueira Paniago, Instituto Federal Goiano

Pós-Doutora e Doutora em Ciências da Educação pela Universidade de Minho, Braga, Portugal (UMinho) com revalidação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Especialista em Formação de Orientadores Acadêmicos para EaD e em Metodologia do Ensino de Matemática. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia. Graduada em Licenciatura Plena em Matemática. Bacharela em Direito. Advogada pro bono área cível. Atualmente é Professora Efetiva do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - Campus Rio Verde (IF Goiano) e Professora Colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Educação para Ciências e Matemática (PPGECM) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás - Campus Jataí (IFG). É Coordenadora Institucional do Residência Pedagógica e atuou na Coordenação do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID). Líder do Grupo de Pesquisa em EducAção do IF Goiano - Campus Rio Verde e Integrante do Grupo de Pesquisa em Investigação da Universidade Federal de Rondonópolis (UFR). Tem experiência na área de Ciências da Educação, com ênfase em Formação de Professores, Desenvolvimento Profissional, Identidade, Saberes e Práticas Educativas, Ensino de Ciências Educação Profissional e Tecnológica.

Published

2025-02-10

How to Cite

FRANÇA SILVA, Roni; NOGUEIRA PANIAGO, Rosenilde. AI: NEITHER INTELLIGENT NOR ARTIFICIAL? MIGUEL NICOLELIS’ CRITIQUE AND SCIENTIFIC LITERACY TO UNVEIL THE NATURE OF THIS TECHNOLOGY. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 411–425, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.86194. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/86194. Acesso em: 28 jun. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR