Education and artificial intelligence

critical and propositive reflections

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.85857

Abstract

In the paper, we reflect on the use of artificial intelligence (AI) in the teaching-learning process, aiming to contribute to the critical debate on AI and education. Thus, its objective is to map papers found in Brazilian scientific production on the topic to list the main propositions necessary for the use of AI in the educational context. To this end, a bibliographic review was conducted to support the analysis and an investigation of the state of knowledge was carried out to identify the propositions. Eight propositions on the use of AI in education are listed, considering a critical approach. It is concluded that AI, as a technological imposition, invites innovation and the reaffirmation of educational processes, as well as provides an opportunity to exercise ethics and human values responsibly in the construction of something new. Given the current context, there is, to some extent, the impossibility of constructing knowledge without taking advantage of its possibilities.

Author Biographies

LEANDRO SILVA COSTA, INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E TECNOLOGIA DO RIO GRANDE DO NORTE

Graduado em Ciências Biológicas (licenciatura e bacharelado), Mestre e Doutor em Bioquímica, todos pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Pós Doutor nas temáticas de bioética e educação profissional no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN).

Lenina Lopes Soares Silva, Instituto Federal do Rio Grande do Norte

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e em Ciências Sociais pela Universidade Luterana do Brasil; é Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Potiguar; fez Curso de Aperfeiçoamento em Pesquisa em Educação pelo Espaço Oficina de Ciência e Arte; Mestrado e Doutorado, no Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação, Ciência, Tecnologia e Trabalho (Necttra) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Orientação Educacional, Consultoria em Organização de Instituições Educativas e Pesquisa em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, ensino-aprendizagem, organização escolar, mediação pedagógica, políticas educacionais, memória e história da educação. 

Pablo Castro Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação: Ciências Biológicas (UFRN)
Mestrado e Doutorado: Bioquímica (UFRN)
Pós doutorado em Educação(Ulisboa)

Ana Karinne de Moura Saraiva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Graduação: Enfermagem (UERN)
Mestrado em Educacao (UFRN)
Doutorado em Enfermagem USP

Published

2025-02-10

How to Cite

SILVA COSTA, LEANDRO; LOPES SOARES SILVA, Lenina; CASTRO SANTOS, Pablo; KARINNE DE MOURA SARAIVA, Ana. Education and artificial intelligence : critical and propositive reflections. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 329–354, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.85857. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/85857. Acesso em: 16 jul. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR