GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN HIGHER EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO A CRITICAL-REFLECTIVE PEDAGOGICAL PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.84894

Abstract

The recent widespread adoption of generative artificial intelligence (GAI) has sparked a critical and reflective movement in education, given its potential to raise challenging issues. In this context, this study analyzed critical-reflective contributions concerning the understanding of GAI, highlighting pedagogical questions related to training and didactic possibilities, with a focus on the higher education scenario. Methodologically, an exploratory and descriptive research approach was adopted, utilizing qualitative methods and relying on bibliographic research to support a case study conducted in the context of higher education. The study involved 175 students enrolled in a continuing education course for teachers, specifically the postgraduate program in Technologies and Open and Digital Education at the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB). Regarding integrating GAI into pedagogical practice, 26 participants (16.2%) considered it indifferent, not very opportune, or not opportune. In contrast, 123 respondents (76.4%) deemed it highly opportune as a potential enhancer of the educational process. The participants' narratives reveal concerns about the lack of knowledge and training gaps in developing digital competencies and fluency. Nonetheless, the potential for integrating GAI into pedagogical practice, as evidenced in the participants' narratives, points to various possibilities in teaching and learning. The study concludes that insertion GAI in higher education requires careful critical analysis the potential of this technology, considering the socio-political and economic context, and establishing a dialogical process of critical reflection aligned with the promotion of emancipatory and civic education.

Author Biographies

Eniel do Espírito Santo, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)

Doutor em Educação (2008), com pós-doutorado em Educação, pela Flórida Christian University, Estados Unidos (2016). Pós-doutorado em andamento no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Mestre em Gestão Integrada de Organizações, Bacharel em Administração e Licenciado em Pedagogia. Professor adjunto no Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas (CETEC), da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Professor permanente nos cursos de mestrado do Programa de Pós-graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade (PPGCID/UFRB) e do curso de mestrado/doutorado do Programa de Pós-graduação em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade (PPGEISU/UFBA). Coordena o Programa de Extensão Digital para Qualificação Discente e o Programa de Extensão Formação em Tecnologias Digitais para a Comunidade UFRB. Membro dos Grupos de Pesquisa CNPq Formação e Investigação em Práticas de Ensino (FIPE) e Formação, Tecnologias, Educação a Distância e Currículo (ForTEC), desenvolvendo investigações nas temáticas das Tecnologias Digitais na Educação; Competências Digitais dos Professores; Aprendizagem Online e Diversão Emancipatória. Integra a MetaRed TIC Brasil e Associação Universidade em Rede (UniRede). Pertence ao Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Basis) para os atos de Reconhecimento e Renovação de Reconhecimento de Cursos de Graduação.

Mary Valda Souza Sales, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação (UFBA) com Pós-Doutorado em Educação e Tecnologia (Universidade de Coimbra/CEIS20), Mestre em Educação e Contemporaneidade (UNEB), Licenciada em Pedagogia (UCSal). Foi Gerente de Pós-Graduação, junto a Pró-Reitoria de Pesquisa e Ensino de Pós-Graduação da Universidade do Estado da Bahia de 2022 a 2024, foi Coordenadora do Programa de Pós Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC) no período de 2019 a 2022; Vice-Presidente Forpred NE no período de 2019-2021. É Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Departamento de Educação - Campus I (Salvador), atuando na graduação e na pós graduação como professora permanente (Mestrado e Doutorado). Líder do grupo de pesquisa ForTEC. Pesquisadora do campo do currículo, tecnologias, formação e EaD.

André Luiz Carvalho Ottoni, Universidade Federal de Ouro Preto

André Luiz Carvalho Ottoni é doutor (2022) em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Possui graduação (2015) e mestrado (2016) em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Além disso, possui formação técnica em Planejamento e Gestão em Tecnologia da Informação pelo CEFET-MG. Foi docente no Centro de Ciências Exatas e Tecnológicas da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2018 até 2024). Atualmente é professor adjunto no Departamento de Computação (DECOM) da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Possui 19 artigos publicados em periódicos, 37 trabalhos completos em congressos e é revisor de periódicos internacionais. Tópicos de pesquisa: Inteligência Artificial, Aprendizado Profundo, Aprendizado por Reforço, AutoML e Robótica Inteligente

Published

2025-02-10

How to Cite

SANTO, Eniel do Espírito; SOUZA SALES, Mary Valda; CARVALHO OTTONI, André Luiz. GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN HIGHER EDUCATION: CONTRIBUTIONS TO A CRITICAL-REFLECTIVE PEDAGOGICAL PRACTICE. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 22–40, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.84894. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/84894. Acesso em: 13 jul. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: A INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL E EDUCAÇÃO: DEBATES CRÍTICOS E BOAS PRÁTICAS NA ESCOLA BÁSICA E NA EDUCAÇÃO SUPERIOR