ARTES ENTRELAÇADAS À EDUCOMUNICAÇÃO:

UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA PROFESSORES DA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.81283

Abstract

The study proposes the integration of art education in early childhood and Educommunication as an innovative pedagogical practice. Grounded in the National Common Curricular Base (Brazil, 2017) and influenced by authors such as Malaguzzi, Soares, Santaella, Ferraz, and Fusari, the aim is to enrich the educational process. The pedagogical proposal developed, based on the four languages of art, incorporates the potential of new technologies and communication, fostering interaction among teachers. Emphasis is placed on the importance of adapting practices to the reality of children. The methodology involved bibliographic analysis to create a didactic sequence with educommunicative practices. As a result, the material will be made available for application by early childhood educators, aiming for education committed to innovative experiences and skill development.

Author Biographies

Vivian Aparecida dos Reis, Universidade Franciscana, Santa Maria, RS, Brasil

Aluna do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana  UFN. Possui graduação em Música (751) Bacharelado Violino pela Universidade Federal de Santa Maria (2019) e graduação em Música LP pela Universidade de Passo Fundo (2012).

Fernanda Figueira Marquezan, Universidade Franciscana, Santa Maria, RS, Brasil

Doutora. Professora do Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Franciscana (UFN) Santa Maria, RS, Brasil.

Taís Steffenello Ghisleni, Universidade Franciscana - UFN

Doutora em Comunicação Midiática Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), mestre em Engenharia de Produção (UFSM), especialista em Comunicação, Movimento e Mídia (UFSM) e bacharel em Comunicação Social, Publicidade e Propaganda (UNIJUI). Pesquisadora Líder no Grupo de Pesquisa CNPq: Mídia e Processos Socioculturais. Atualmente é professora na Universidade Franciscana (Santa Maria, RS), nos cursos de Mestrado em Ensino de Humanidades e Linguagens e Publicidade e Propaganda.

Published

2025-02-10

How to Cite

REIS, Vivian Aparecida dos; MARQUEZAN, Fernanda Figueira; GHISLENI, Taís Steffenello. ARTES ENTRELAÇADAS À EDUCOMUNICAÇÃO: : UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA PARA PROFESSORES DA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 503–522, 2025. DOI: 10.12957/riae.2024.81283. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/81283. Acesso em: 22 may. 2025.