CRISIS IN EDUCATION: HISTORICO-PHILOSOPHICAL ASPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.79469

Keywords:

education, philosophy, enlightment, crisis in education

Abstract

This work presents some elements of the thought of Plato, Aristotle, St. Augustine, St.
Thomas Aquinas and Kant about education, aiming to reflect on values in a pedagogical
perspective, as a way of overcoming the limits of society and the crisis in education
imposed by the social reality of each era. These are thinkers who envisioned, in their
respective epochs, a different reality from the existing one. On the crisis in education, in
these authors, we understand the absence of a scheme of guiding values that surpasses
itself, that is, a formation perspective that commits itself beyond the mere relocation of
material and cultural reality. Guided by the analyses of T. Adorno and M. Horkheimer, on
the concept of Enlightenment and semi-formation, as well as by the approach of H. Arendt
about the crisis in American education, understanding it as a manifestation of a latent
generational conflict and the inability of culture to place itself adequately in responsibility
for its time and for the world, it is discussed to what extent there is a crisis in Brazilian
education. It is concluded that a part of what composes this crisis is the inability of
pedagogical thought to place itself in a praxis that envisions the non-replication of material
objectivity, but its transformation, which the thinkers presented in this article already
encompassed in their theories.

Author Biographies

Eduardo Augusto Pavani, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (2020). Estudante de mestrado (ingresso em 2022) no Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM (PPE/UEM), na linha de pesquisa Ensino, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Bolsista de pós-graduação pela CAPES. 

Maria Terezinha Bellanda Galuch, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (1988), especialização em metodologia do ensino pela Universidade Estadual de Maringá (1994), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1996), doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004). Realizou estágio de Pós-doutorado no Instituto de Psicologia da USP (2013). Atualmente é professora Associada da Universidade Estadual de Maringá. 

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutorado em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2004, estágio de Pós-Doutorado em História e Filosofia da Educação na Faculdade de Educação da USP. É Professora Titular da Universidade Estadual de Maringá junto ao Departamento de Fundamentos da Educação e ao Programa de Pós-Graduação em Educação. Bolsista de produtividade em pesquisa 1C pela CNPq

Published

2024-09-30

How to Cite

AUGUSTO PAVANI, Eduardo; BELLANDA GALUCH, Maria Terezinha; OLIVEIRA, Terezinha. CRISIS IN EDUCATION: HISTORICO-PHILOSOPHICAL ASPECTS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 721–741, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.79469. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/79469. Acesso em: 2 aug. 2025.