Narratives of literacy teachers: marks of a curriculum in the process of (re)construction
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.74383Keywords:
literacy, reading, pedagogical (re)constructionAbstract
The paper synthesizes visions, speech, smells and affections of literacy teachers around their practical exercise of an anti-racist curriculum with regard to literacy. Thinking about how the implementation of law 10639/03, which is now 20 years old, has fostered reflective debate and laid the foundation for this model of pedagogical practices developed in public schools.
References
ERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1 artes de fazer. 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
CERTEAU, Michel de. A Escrita da história. – Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982.
CLEBSCH, A. B.; BOCHECO, O. Formação docente para refletir e agir em prol da alfabetização científica no processo de ensino aprendizagem. Colóquio Internacional de Educação, Editora Unoesc, v. 2, n. 1, p. 811-823, 2014.
COLELLO, S. M. G. A escola que (não) ensina a ler e a escrever. São Paulo: Summus, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Revisada e atualizada. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GOMES, Nilma Lino. Relações Étnico-Raciais, Educação e Descolonização dos Currículos. Currículo Sem Fronteiras, Belo Horizonte, v.12, n. 1, p.98-109, abr. 2012.
SAMPAIO, C.S; RIBEIRO, T. Pesquisas com os cotidianos e formação docente: artes de fazer com. IN: GARCIA, A. OLIVEIRA, I. B. Aventuras de conhecimento: utopias vivenciadas nas pesquisas em educação. Rio de Janeiro: DP; FAPERJ, 2014
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patricia Raquel Baroni, André Luis de Abreu Oliveira, Raquel Falcão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License