ENROLLMENT OF SPECIAL EDUCATION STUDENTS IN FEDERAL PROFESSIONAL EDUCATION IN MATO GROSSO DO SUL (2009-2021)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.73874

Keywords:

Special education, Professional education, Federal Network, Educational indicators

Abstract

The aim of this article is to analyze some indicators for the enrollment of special education students (PAEE) in federal professional, scientific and technological education in Mato Grosso do Sul (MS), from 2009 to 2021. The delimitation was the number of special education students enrolled in ordinary classes; among these, enrollment in professional education; and enrollment of special education students in professional education in the Federal Network in the state. Data made available by the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research (INEP) was analyzed, along with a literature review and documentary analysis. The data shows an increase in the number of students enrolled in the Federal Network, although it is still timid. The small number of PAEE enrolments in federal professional, scientific and technological education in Mato Grosso do Sul is also related to the ways of entering courses, which still present barriers for people with disabilities. It is worth emphasizing the importance of the conditions of access, permanence and participation of this public, in the planning of actions for their effective participation in this type of education.

Author Biographies

Jaqueline Zanotti Dalmonech, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul Campus Pantanal

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul campus Pantanal - CPAN. Graduanda em LETRAS LIBRAS pela Universidade Estácio de Sá. Graduada em PEDAGOGIA pela Escola de Ensino Superior do Educandário Seráfico São Francisco de Assis (2004), É especialista em Libras pela Faculdade de Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2016), especialista em Educação Inclusiva e Diversidade (2011) e especialista em Educação de Jovens e Adultos (2009) pelo Instituto superior de Educação e Cultura Ulysses Boyd, especialista em Metodologia da Educação Infantil e Series Iniciais pela faculdades integradas jacarepaguá (2009) e especialista em Gestão Escolar Integradora: Administração e Supervisão pela universidade castelo branco (2009). Tem experiência na área de Educação Especial, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino.

Andressa Santos Rebelo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul- Campus Pantanal

Doutora em Educação, com mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Graduada em Matemática-Licenciatura, pela UFMS. Realizou estágios de pós-doutorado na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD) e na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Editora associada da Revista Brasileira de Educação Especial (Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial - ABPEE) e membro representante da região Centro-Oeste na Comissão Editorial da Revista Brasileira de Educação - RBE. Vice-coordenadora do GT 15 (Educação Especial) da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e coordenadora do GT 15 (Educação Especial) da ANPEd Centro-Oeste (2020-2022). Professora da UFMS e Líder do Grupo de Pesquisa Educação Especial e Inclusão (CNPq). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em políticas de Educação Especial e indicadores educacionais. 

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Published

2024-01-09

How to Cite

DALMONECH, Jaqueline Zanotti; REBELO, Andressa Santos. ENROLLMENT OF SPECIAL EDUCATION STUDENTS IN FEDERAL PROFESSIONAL EDUCATION IN MATO GROSSO DO SUL (2009-2021). Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 534–544, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.73874. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/73874. Acesso em: 1 aug. 2025.