ENROLLMENT OF SPECIAL EDUCATION STUDENTS IN FEDERAL PROFESSIONAL EDUCATION IN MATO GROSSO DO SUL (2009-2021)
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73874Keywords:
Special education, Professional education, Federal Network, Educational indicatorsAbstract
The aim of this article is to analyze some indicators for the enrollment of special education students (PAEE) in federal professional, scientific and technological education in Mato Grosso do Sul (MS), from 2009 to 2021. The delimitation was the number of special education students enrolled in ordinary classes; among these, enrollment in professional education; and enrollment of special education students in professional education in the Federal Network in the state. Data made available by the Anísio Teixeira National Institute for Educational Studies and Research (INEP) was analyzed, along with a literature review and documentary analysis. The data shows an increase in the number of students enrolled in the Federal Network, although it is still timid. The small number of PAEE enrolments in federal professional, scientific and technological education in Mato Grosso do Sul is also related to the ways of entering courses, which still present barriers for people with disabilities. It is worth emphasizing the importance of the conditions of access, permanence and participation of this public, in the planning of actions for their effective participation in this type of education.
References
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION et al. DSM-5: Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais. Artmed Editora, 2014.
BARBOSA, Daniela da Conceição Lino. O Ingresso de Estudantes do Sistema Público de Ensino Fundamental na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica. Ágor@-Revista Acadêmica de Formação de Professores, v. 3, n. 5, p. 37-67, 2018.
BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: Congresso Nacional, 2008. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm > Acesso em: 11 jun. 2022.
BRASIL. Decreto n. 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Brasília: Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos, Brasília: Congresso Nacional, 2011. Disponível em:< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7611.htm> Acesso em: 13 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências, Brasília: Congresso Nacional, 2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12711.htm>. Acesso em:13 jun. 2022.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Congresso Nacional, 2015. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm> Acesso em: 15 jun., 2022.
BRASIL. Lei nº 13.409, de 28 de dezembro de 2016. Altera a Lei no 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre a reserva de vagas para pessoas com deficiência nos cursos técnico de nível médio e superior das instituições federais de ensino. Brasília: Congresso Nacional, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/lei/L13409.htm>. Acesso em:15 jun. 2022.
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024. Brasília, 2014.
BRASIL. Sinopse Estatística da Educação Básica. Brasília, 2022.
DALL’ALBA, Jacira. Inclusão no contexto dos Institutos Federais de Educação: contribuições do NAPNE do IFAM – Campus Manaus Leste, 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) Instituto Federal do Amazonas – IFAM, Manaus/ AM, 2016.
DA SILVA, Antônio Soares Júnior; ELTZ, Patrícia Thoma. Os institutos federais e a educação profissional: políticas públicas, ações afirmativas e inclusão social. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 12, p. 31779-31787, 2019.
DIAS, Patrícia Jovino de Oliveira. O registro de dados sobre alunos com necessidades educacionais especiais no censo escolar da educação básica na rede municipal de ensino de Londrina/PR. 2014. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.
DOS SANTOS, Bruno Carvalho; DA SILVA, Aline Maira; NOZU, Washington Cesar Shoiti. Alunos público-alvo da educação especial nas escolas do campo da região centro-oeste: análise de indicadores de matrículas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 22, n. 2, p. 920-934, 2018.
GOES, Ricardo Schers de. Escolarização de alunos com deficiência intelectual: as estatísticas educacionais como expressão das políticas de educação especial no Brasil. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopses Estatísticas da Educação Básica. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: < https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica>. Acesso em: 20 abr. 2022.
JANNUZZI, Paulo de Martino. Indicadores sociais no Brasil: conceitos, fontes de dados e aplicações. 4. ed. Campinas, SP: Alínea, 141p. 2001.
LOPES, Ingrid Anelise; GONZALEZ, Roseli Kubo; PRIETO, Rosângela Gavioli. Indicadores sociais sobre pessoas com deficiência intelectual: ensaio interseccional com vistas a políticas de educação. Educação e Pesquisa, v. 47, 2021.
OPAS. Organização Pan-Americana da Saúde. Versão final da nova Classificação Internacional de Doenças da OMS (CID-11) é publicada. 2022. Disponivel em: https://www.paho.org/pt/noticias/11-2-2022-versao-final-da-nova-classificacao-internacional-doencas-da-oms-cid-11-e#:~:text=A%20CID%2D11%20foi%20adotada,mortalidade%20e%20morbidade%20em%202022. Acesso em: 27 de junho de 2022.
PERINNI, Sanandreia Torezani. Do Direito à Educação: o núcleo de atendimento às pessoas com necessidades específicas e a inclusão escolar no Ifes. 227f. 2017. Tese de Doutorado. Tese (Doutorado). Programa de Pós-graduação em Educação. Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória.
REBELO, Andressa Santos. A Educação Especial no Brasil: indicadores educacionais de atendimento especializado (1973-2014). 2016. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS, Campo Grande (MS), 2016.
REBELO, Andressa Santos; KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães. Indicadores educacionais de matriculas de alunos com deficiência no Brasil (1974-2014). Estudos em Avaliação Educacional, v. 29, n. 70, p. 276-307, 2018.
ROSA, Vanderley Flor da. Políticas públicas educacionais, direitos sociais e democratização do acesso à escola: uma visão à partir da implantação da Ação TECNEP na Rede Federal de Educação Tecnológica. Marília, 2011. 137f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2011
SANTOS, Jessica Rodrigues. Inclusão escolar e os modos de planejamento educacional individualizado nos institutos federais brasileiros. 160 f. Dissertação (Mestrado em Educação Especial) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jaqueline Zanotti Dalmonech, Andressa Santos Rebelo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License