THE MOVEMENT FOR THE IMPLEMENTATION OF THE QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION IN THE COMMUNITY OF SÃO PEDRO –CASTANHAL/PARÁ
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2024.73756Keywords:
Quilombola Black Movement, Quilombola Community of São Pedro, Quilombola School EducationAbstract
The present article analyses the movement for the implementation of the quilombola school education for the community of remnants of São Pedro’s quilombo, located in Castanhal, in the state of Pará. The research adresses the process of how the fight of the quilombola movement of the comunity of São Pedro took place in the search for a differenciated school education, meaning, for a school education that is effectively quilombola. The goal of this research was to analyse mobilization for the consolidation of the quilombola school education for the community of quilombola remnants of said community in said community. In order to do that, an analysis was made of documents produced by the group, specially on the dossier produced by the professors of the local school. This document was acessed because of the realization of the Master’s degree research that is being developed in the community of São Pedro and that has as its main subject the curriculum for the quilombola’s school education. The theoretical frame of reference is composed by authors such as Gonçalves; Silva (2000) and Gomes (2017) who discuss the circunstances of the black movement; Almeida (2011) and Moura (1993) who speak about quilombo; Brandão (1995), Santos (2007) and Freire (2019) who debate about education; Arruti (2017) and Moura (2007) who look into the matter of the quilombola school education. The results point that even though surrounded by struggles and many challenges, the quilombola school education in São Pedro is being implemented, therefore, it is considered a work in progress.
References
AIRES, Ana Maria Pereira; LEITE, Joana de Almeida Soares. Educação escolar quilombola: ausências e intencionalidades no processo de construção do Projeto Político-Pedagógico. In: GARCIA, Maria de Fátima; SILVA, José Antonio Novaes da (Ogs.). Africanidades, afrobrasilidades e processo (des)colonizador: contribuições à implementação da Lei 10.639/03. João Pessoa: Editora UFPB, 2018. p. 114-153.
ALMEIDA, Alfredo Wagner Berno de. Quilombos e as novas etnias. Manaus: UEA edições, 2011. 196p.
ALMEIDA, Sílvio Luiz de. Racismo estrutural. In: RIBEIRO, Djamila. Feminismos plurais. (org.). São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. 264 p.
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petropólis, RJ: Vozes, 2013. 376p.
ARROYO, Miguel G. Outros sujeitos, outras pedagogias. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 336p.
ARRUTI, José Maurício. Conceitos, normas e números: uma introdução à educação escolar quilombola. Revista Contemporânea de Educação. Vol. 12, n. 23, jan/abr de 2017, p. 107-142.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. 1 ed. São Paulo: Brasiliense, 1995.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/conadc/1988/constituicao.adct-1988-5-outubro-1988-322234-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 05 fev. 2023
BRASIL. Lei 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.html. Acesso em: 10 fev. 2023
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana. Acesso em 10 fev. 2023.
BRASIL. Resolução n.º 8, de 20 de novembro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-rceb008-12-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jun. 2018.
Coletivo Nacional de Educação da Conaq. Apresentação. In: GIVÂNIA, Maria da Silva; SILVA, Romero Antonio de Almeida; DEALDINA, Selma dos Santos; ROCHA, Vanessa Gonçalves do (Orgs.). Educação quilombola: territorialidades, saberes e as lutas por direitos. São Paulo: Jandaíra, 2021.
CRUZ, Mariléia dos Santos. Uma abordagem sobre a história da educação dos negros. In: ROMÃO, Jeruse (org.). História da Educação do Negro e outras histórias. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2005. p. 22-33. Disponível em: http://www.mec.gov.br. Acesso em: 21 jun. 2010
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. Brasília, 2ª edição: Líber Livro Editora, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25ª Edição, Paz e Terra. São Paulo, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 69. Paz e Terra: Ed. Rio de Janeiro/São Paulo, 2019.
GOMES, Nilma Lino. O movimento negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.154p
GONCALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Movimento negro e educação. Rev. Brasil. Educ., Rio de Janeiro, n. 15, p. 134-158, dez. 2000.
HAGE, Salomão Antônio Mufarrej. Transgressão do paradigma da (multi) seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educ. Soc., Campinas, v. 35, nº 129, p. 1165-1182, out-dez. 2014.
IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Melo. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimento. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.
IBIAPINA, Maria Lopes de Melo Ibiapina. Reflexões sobre a produção do campo teórico-metodológico das pesquisas colaborativas: gênese e expansão. In: IBIAPINA, I, M, L, M; BANDEIRA, H, M, M; ARAUJO, F, A, M. Pesquisa Colaborativa: multirreferências e práticas convergentes. 1. ed. Universidade Federal do Piauí: EDUFPI, 2016.
MOURA, Clóvis. Quilombos: resistência ao escravismo. Editora Ática, 3 Edição. São Paulo, 1993.
MOURA, Glória. O direito à diferença. In: MUNANGA, Kabengele (org.). Superando o racismo na escola. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. 2ª edição, Brasília, 2005. p. 69-82. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjbnbuDzIH9AhX0rJUCHblJB3cQFnoECAwQAQ&url=http%3A%2F%2Fportal.mec.gov.br%2Fsecad%2Farquivos%2Fpdf%2Fracismo_escola.pdf&usg=AOvVaw3lJQyNQMpBk8cEUoR3ObdN. Acesso em: 06 fev. 2023.
MOURA, Glória et al. Educação quilombola. TV escola SEED-MEC, Secretaria de Educação a distância, Ministério da Educação. Salto para o Futuro, Boletim 10, junho de 2007. Disponível em: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjq_ZGvyYz9AhUEr5UCHZSWD0gQFnoECAwQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.geledes.org.br%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F03%2FEducacao-quilombola.pdf&usg=AOvVaw3ioheKcasnoFSgi3QUUcfN. Acesso em 7 fev. 2023.
NUNES, Georgina Helena Lima. Educação formal e informal: diálogo pedagógico necessário em comunidades remanescentes de quilombos. In: BRAGA, Maria Lúcia de Santana; SOUZA, Edileuza Penha de; PINTO, Ana Flávia Magalhães (orgs.). Dimensões da inclusão no ensino médio: mercado de trabalho, religiosidade e educação quilombola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006. p. 343-360.
PINTO, Benedita Celeste de Moraes. Os remanescentes de quilombolas na região do Tocantins (PA): história, cultura, educação e lutas por melhores condições de vida. In: BRAGA, Maria Lúcia de Santana; SOUZA, Edileuza Penha de; PINTO, Ana Flávia Magalhães (orgs.). Dimensões da inclusão no ensino médio: mercado de trabalho, religiosidade e educação quilombola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2006. p. 271-303
Professores. Dossiê em prol do desmembramento da Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental Quilombola Fernando Nunes Rodrigues. São Pedro, Castanhal, 2022.
REIS, Eládio. A colônia quilombola que Castanhal não conhecia. Revista Independente. Castanhal, 2006, p. 34-37.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos estudos CEBRAP 79, novembro de 2007, p. 71-94. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 jul.2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. 156p.
SOUZA, Bárbara Oliveira; SILVA, Givânia Maria da. Educação quilombola: territorialidade, saberes e as lutas por direitos. São Paulo: Jandaíra, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rosilandia Souza Rodrigues, Genylton Odilon Rêgo da Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License