FORMATIVE EXPERIENCE OF A COLLABORATIVE COMMUNITY WITH TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70689

Keywords:

teacher training, elementary school, maths teacher, collaborative community of practice, lesson study.

Abstract

This article has the objective to know the contributions of a collaborative practice community and the use of Lesson Study in the formative process of teachers who teach mathematics in the Elementary School. This is a qualitative investigation, focusing on narrative research with a group of teachers from the elementary school, from a public school in the Sobral city in the state of Ceará. Data were collected from oral narratives and teaching materials used by the teachers. All collaborative actions developed in the Lesson Study cycle – (1) problem definition; (2) preparatory work and planning; (3) teaching and classroom observation; (4) post-class reflection/follow-up – were recorded or filmed. The revealed data showed that the teachers re-signified their practices and experiences from the experiences provided in the collaborative practice community and in the use of Lesson Study, revealing this space as a real environment for learning and professional development.

Author Biographies

Madeline Gurgel Barreto Maia, Universidade Estadual Vale do Acaraú (UEVA)

Professora da Universidade Estadual vale do Acaraú. Doutora em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo; Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará; Especialista no Ensino de Matemática pela Universidade Estadual do Ceará. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará.

Dario Fiorentini, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Professor da Faculdade de Educação da UNICAMP; Doutor em Educação pela Universidade Esaduald e Campinas; Estágio pós-doutoral pela Universidade de Lisboa e Universidade de Sevilla; Mestre em Matemática aplicada pela Universidade Estadual de Campinas; Graduado em Matemática pela Universidade de Passo Fundo;

References

CARVALHO, D. L.; FIORENTINI, D. Refletir e investigar a própria prática de ensinaraprender matemática na escola. In: CARVALHO, D. L. et al. Análises narrativas de aulas de matemática. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013. p. 11 – 23.

CASTRO, F. C.; FIORENTINI, D. Formação docente em matemática para os primeiros anos da escolarização: estudo comparativo Brasil-Portugal. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, SP, v. 7, p. e021030, 2021. DOI: 10.20396/riesup.v7i0.8658542.

CLANDININ, J. D.; CONNELLY, M. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 2000.

COCHRAN-SMITH, M. e LYTLE, S. L. Teacher Learning Communities. In: GUTHRIE, J. (Ed.) Encyclopedia of Education. 2 ed. New York: Macmillan, 2002.

COCHRAN-SMITH, M. e LYTLE, S. L. Relationships of knowledge and practice: Teacher learning in communities. Review Reasearch Education, Washington, v. 24, p. 249-305, 1999.

CRECCI, V. M.; FIORENTINI, D. Desenvolvimento profissional em comunidades de aprendizagem docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, p 1 – 19. 2018.

FIORENTINI, D. Learning and professional development of the mathematics teacher in research communities. Sisyphus Journal of Education, v. 1, n. 3, p. 152-181, 2013.

FIORENTINI, D; CRECCI, V. M. Práticas de Desenvolvimento Profissional sob a perspectiva dos professores. Diversa Prática. http://www.seer.ufu.br/index.php/diversapratica. 2012.

GIOVANNI, J.J.R. A Conquista da Matemática – Anos Iniciais (3º a). São Paulo: FTD, 2018.

HARGREAVES, A. Leading Professional Learning Communities: Moral Choices Amid Murky Realities, In: BLANKSTEIN, A. M. HOUSTON, P.D. & COLE, R. W. Sustaing Professional Learning Communitites, Thousand Oakes: corwin Press, p. 175 – 198, 2010.

IMBERNÓN, F. Formação Permanente do Professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge, 1991.

PASSOS, C. et al. Desenvolvimento profissional do professor que ensina matemática: uma meta análise de estudos brasileiros. Quadrante Revista teórica e de investigação, Lisboa, v.15, n.1-2, 2006.

PINA NEVES, R. S.; FIORENTINI, D.; SILVA, J. M. P. Lesson Study presencial y la pasantía curricular supervisada en matemáticas: contribuciones al aprendizaje docente. Revista Paradigma, Vol. 43, Edición Temática N. 1. p. 409-442, enero, 2022. DOI: 1037618

PONTE, J.; FONSECA, G. Estudos de Aula com Professores que ensinam Matemática em Portugal. In: Anais do Seminário Internacional de Lesson Study no Ensino de Matemática, 2021.

ROLDÃO, M. do C. Colaborar é preciso – Questões de qualidade e eficácia no trabalho dos professores. Revista Noesis, p. 24-29, 2007.

SILVA, A. F.; BALDIN, Y. Y. Transformando oficinas de formação de professores na metodologia de resolução de problemas em grupos de Lesson Study, Brasília, 2021.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. BOLEMA, Rio Claro, n.14, pp. 66 – 91, 2000.

WENGER – TRAYNER, E.; WENGER – TRAYNER, e. et al. Learning in Landscapes of Practice: a framework. In: Wenger – Trayner, E. et al: Learning in landscapes of practice boundaries, identity and knowledgeability, London, United Kingdom: Routledge, 2016.

Published

2023-03-31

How to Cite

MAIA, Madeline Gurgel Barreto; FIORENTINI, Dario. FORMATIVE EXPERIENCE OF A COLLABORATIVE COMMUNITY WITH TEACHERS WHO TEACH MATHEMATICS IN ELEMENTARY SCHOOL. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 185–204, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70689. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70689. Acesso em: 9 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN