REFLECTIONS ABOUT CONCEPTIONS AND PRACTICES OF TEACHING EDUCATION IN MATHEMATICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70682

Keywords:

Shared teaching practice, Affirmative perspective of teacher training, Teaching in mathematics.

Abstract

This work aims to reflect on concepts that permeate teacher training, in particular, of teachers who teach mathematics. We brought a theoretical dialogue and practical examples about a proposal called Shared Teaching Practices (PDC). We take works as reference that propose an affirmative perspective on teacher training in mathematics, attentive to the complex and specific demands of the professional teaching activity and that incorporates practice into training processes. We conclude that the paradigms of conceptions bring in themselves social effects and in the affirmative perspective we perceive the loss of the "fear of making mistakes" and the "fear of mathematics", in addition to providing the feeling that mathematics is, yes, for all people and not just for everyone that we call genius. This perspective still produces the effect of belonging, as undergraduates are able to perceive themselves as part of a process of training and development to exercise a profession: the teaching.

Author Biographies

Lucas Melo, Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ)

Professor do Instituto Federal do Rio de Janeiro, campus Paracambi, atuando no Ensino Médio e na Licenciatura em Matemática. Doutor em Ensino e História da Matemática e da Física.

Fabio Menezes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professor da Faculdade de Formação de Professores da UERJ (FFP-UERJ) atuando nas licenciaturas de matemática e pedagogia, e professor de matemática da prefeitura municipal de Duque de Caxias. Mestre em Ensino da Matemática e Doutorando em Ensino e História da Matemática e da Física.

Daniela Mendes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora da Faculdade de Formação de Professores da UERJ (FFP-UERJ) atuando nas licenciaturas de matemática e pedagogia. Doutora em Ensino e História da Matemática e da Física.

References

BALL, Deborah Loewenberg; THAMES, Mark Hoover; PHELPS, Geoffrey. Content knowledge for teaching what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, 2008.

BLUMER, Herbert. Simbolic Interactionism: Perspective and Method. University of California Press, 1986, 208p.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, 1999, 24, p.249-305.

DAVIS, Brent; SIMMT, Elaine. Mathematics-for-teaching: An ongoing investigation of the mathematics that teachers (need to) know. Educational Studies in Mathematics. Springer. Vol. 61, n. 3, 2006, p. 293-319.

KLEIN, Félix. Elementary mathematics from a higher standpoint, volumes I, II, III. Traduzido por Schubring, G.; Menghini, M.; Baccaglini-Frank, A.. Berlin: Springer, 2016 (edição do original: 1908). Klein, F. Matemática elementar de um ponto de vista superior, volumes I, II. Lisboa: SPM, 2009 (edição do original: 1908).

FIORENTINI, Dário; CRECCI, Vanessa. Desenvolvimento Profissional DOCENTE: Um Termo Guarda-Chuva ou um novo sentido à formação? Formação Docente, Belo Horizonte, v. 05, n. 08, p. 11-23, jan./jun. 2013.

GIRALDO, Victor; RIPOLL, Cydara; RANGEL, Letícia. Livro do Professor de Matemática da Educação Básica – Volume 1 – Números naturais. Rio de Janeiro: SBM, 2016.

GIRALDO, Victor; MENEZES, Fabio. Práticas Docentes Compartilhadas. VIII Seminário de Pesquisa em Educação Matemática (VIII SPEM) de 18 a 19 de nov. Cap- UFRJ. Rio de Janeiro, 2016.

GIRALDO, Victor; QUINTANEIRO, Wellerson; MOUSTAPHA, Bruna; MATOS, Diego; MELO, Lucas; MENEZES, Fabio; DIAS, Ulisses; COSTA NETO, Cleber; RANGEL, Letícia; CAVALCANTI, Adriana; ANDRADE, Fabiana; MANO, Vinícius; CAETANO, Marcela. Laboratório de Práticas Matemáticas Para o Ensino. In: Andréa Maria Pereira de Oliveira; Maria Isabel Ramalho Ortigão. (Org.). Abordagens Teóricas e Metodológicas nas Pesquisas em Educação Matemática. 1ed.Brasília: SBEM, 2018, v. 13, p. 05-320, 2018.

MELO, Lucas. Expectativas, interações e a (re)construção da identidade profissional docente em um contexto de docência compartilhada em matemática. Tese de doutorado. Programa de Ensino da Matemática-Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020, 104p.

MANO, Vinícius. Práticas docentes compartilhadas: saberes profissionais em construção, em um ambiente de articulação entre escola e universidade. Dissertação de mestrado. Programa de Ensino da Matemática-Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018, 132p.

MOREIRA, Plínio Cavalcante; DAVID, Maria Manuela Martins Soares. Matemática escolar, matemática científica, saber docente e formação de professores. São Paulo: Zetetiké (UNICAMP), Campinas, SP, v.11, n. 19, p. 57–80. 2003.

NODDINGS, Nel. Professionalization and mathematics teaching. In: Grouws, D. (Ed).

Handbook of research on mathematics teaching and learning, p. 197-208. New York:MacMillan, 1992.

NÓVOA, Antônio. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa. p.25-46. 2009.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte (MG): Letramento; Justificando, 2017.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v.15, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Havard Educational Review, v. 57, pp. 1-22, 1987.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria e educação, 4, 215-233. 1991.

Published

2023-03-31

How to Cite

MELO, Lucas; MENEZES, Fabio; MENDES, Daniela. REFLECTIONS ABOUT CONCEPTIONS AND PRACTICES OF TEACHING EDUCATION IN MATHEMATICS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 330–341, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70682. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70682. Acesso em: 1 aug. 2025.