NEW WAYS OF LEARNING TO OF TEACH MATHEMATICS: FORMATIVE EXPERIENCES WITH PEDAGOGY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.70650

Keywords:

Training, Mathematics for teaching, Pedagogy, Early years.

Abstract

The article shares the results of a research that aimed to describe the formative experiences shared with Pedagogy students who were involved in “new ways of learning” to teach mathematics. The data were produced through a qualitative approach that investigated the pedagogical practice established between teachers and students in curricular components that deal with the Fundamentals of Mathematics in the Degree in Pedagogy and the reports of the students' formative experiences in this component. Therefore, the production of data based the on observations of pedagogical practice and on interviews with the students after completing the curricular component. The data showed that the "new ways of learning" to teach mathematics privilege the articulation between theory and practice, focusing on the use of manipulative materials and the construction of different solutions, in order to expand the students' repertoire regarding the strategies that can be used when teaching numbers and operations that turn to mathematical investigations and explorations that allow the resignification of contents

References

ALVES, Antônio Maurício Medeiros; GRÜTZMANN, Thaís Philipsen. Um ensaio sobre as operações aritméticas da soma e subtração: vai um [para onde?] e pede emprestado [para quem?]. In: Telma de Souza Gracias; Letícia Moreira Viesba. (Org.). Matemática na Escola: ações e reflexões. Diadema: V&V Editora, 2021, v. 1, p. 11-28.

BALL, D. L.; THAMES, M. H., PHELPS, G. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, nov./dec., 2008. p. 389-407.

CARRILO, J.; CLIMENT, N.; CONTRERAS, L. C.; MUNÕZ-CATALÁN, M. C.. Determining Specialized Knowledge for Mathematics Teaching. In: UBUZ, B.; HASER, C. et al. Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. n. 8, 2013. Turkey: M.E.T. University, Ankara, 2013, p. 2985-2994.

CAVALCANTI, Milka; GUIMARÃES, Gilda. Conhecimento Matemático para o ensino de escala apresentada em gráficos nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação Matemática (REVEMAT), Florianópolis (SC), v. 14, p. 1-19, 2019.

COSTA, Nielce M. L.da; POLONI, Marinês Y. Percepções de concluintes de pedagogia sobre a formação inicial do professor para a docência de matemática. Bolema: Boletim de Educação Matemática [online], v. 26, n. 44, dez. 2012.

DAVIS, Brent. Is 1 a prime number? Developing teacher knowledge through concept study. Mathematics Teaching in the Middle School, v. 14, n. 2, p. 86-91, 2008.

FERNANDES, V. M. J.; CURI, E. Formação Inicial de professores que atuam nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: a Matemática em questão. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 6, p. 52, 19 dez. 2018.

FIORENTINI, Dario. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Zetetiké, v. 3, n. 1, 1995.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, [S. l.], n. 100, p. 33-46, 2014.

JESUS, Wilson P. À busca de uma epistemologia do professor: a propósito da construção do número natural. Educação Matemática Pesquisa, v. 15, n. 4, 2013.

KAMII, Constance. A criança e o número: Implicações educacionais da teoria de Piaget para a atuação com escolares de 4 a 6 anos. 39 ed. [S.L.]: Papirus, 2012.

KLÜSENER, Renita. Aritmética nas séries iniciais: o que é? Para que estudar? Como ensinar? Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000.

LORENZATO, Sérgio. Educação Infantil e percepção matemática. 3. ed. Campinas: Editora Autores Associados LTDA, 2011.

MAFFEI, Letícia Queiroz; SILVA, João Alberto da. O que se mostra quando pedagogas em formação escrevem sobre suas experiências com a matemática?. Amazônia: Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, v. 14, n. 29, p. 161-176, 2018.

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v.9, n. 2, p.191-211, 2003.

MOREIRA, P. C. ; DAVID, M. M. M. S. . O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, v. 28, p. 50-61, 2005.

NACARATO, Adair Mendes. A Formação Matemática das Professoras da Séries Iniciais: a escrita de si como prática de formação. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 23, n. 37, p. 905-930, 2010.

PIMENTA, Selma G. et al.. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educação e Pesquisa [online], v. 43, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2017.

PONTE, J. P. Gestão curricular em Matemática. In: GTI (Ed.). O professor e o desenvolvimento curricular. Lisboa: APM, p. 11-34, 2005.

RIBEIRO, Miguel; POLICASTRO, Milena; CALDATTO, Marlova; ALMEIDA, Alessandra. Interpretative Knowledge of Prospective Kindergarten and Primary Teachers in the Context of Subtraction. Acta Scientiae, v. 24, n. 3, p. 1-31, 2022.

SHULMAN, Lee. Knowledge and Teaching: Foundations of the new reforms. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, feb.1987.

VALENTE, W. R. História e cultura em Educação Matemática: a produção da matemática do ensino. Rematec, v. 15, n. 36, p. 164-174, 22 dez. 2020.

VALENTE, Wagner R.. Ensino de matemática ou matemática do ensino?(Des) construções curriculares para a formação inicial de professores. Revista de Educação Matemática, v. 19, p. e022011-e022011, 2022.

VAN DE WALLE, John A.. Matemática no Ensino Fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VERGNAUD, Gerard. A criança, a matemática e a realidade. Tradução de Maria Lúcia Maria Moro. Curitiba: UFPR, 2009.

Published

2023-03-31

How to Cite

GRILO, Jaqueline de Souza Pereira; COSTA, Wedeson Oliveira. NEW WAYS OF LEARNING TO OF TEACH MATHEMATICS: FORMATIVE EXPERIENCES WITH PEDAGOGY STUDENTS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 107–125, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.70650. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70650. Acesso em: 30 jun. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN