INSPIRATION FOUND US WORKING: NARRATIVES ABOUT TEACHER FORMATION FOR ART TEACHING IN THE EARLY YEARS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.70530

Keywords:

Initial training, Pedagogy, Teaching practices

Abstract

The training of teachers for teaching Art in the early years is still a little fragile. Reflecting on this training allows teachers in training to give new meaning to this training journey, while projecting that a new way of teaching Art is possible and necessary. There is an increase in the use of narrative, both as a research method and as a training opportunity, especially in the field of teacher training. This article aims to analyze the narratives produced by Pedagogy students about their experiences in the subject Knowledge and Methodologies for Teaching Art. The methodology of Narrative Research was used and as theoretical support authors such as Benjamin (1994), Oliveira (2017), Ventura (2020), Barbosa (2012), Ferraz and Fussari (2010), Iavelberg (2003) among others. As a result, it was observed that the act of narrating, focusing on self-assessment, constitutes a learning opportunity.

Author Biographies

Edja Souza Barbosa, Universidade Federal de Alagoas

Professora dos anos iniciais pelo município de Teotônio Vilela; Pedagoga (UNEAL); Especialista em Educação de Jovens, Adultos e Idosos (FAVENI).

Tereza Cristina Cavalcanti de Albuquerque, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Ensino das Ciências e Matemática (UFRPE). Professora Adjunta da Universidade Federal de Alagoas. Mestre em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (2000) e Pedagoga (UFPE)

References

ABRAHAM, Ada. O professor é uma pessoa. São Paulo: Brasiliense, 1984.

ALVES, Gislene de Araújo. Narrativas de si: reflexões teórico-metodológicas da pesquisa (auto) biográfica como abordagem de investigação e formação docente. Anais do Colóquio Internacional Educação, Cidadania e Exclusão: Didática e Avaliação, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, 2015.

BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino de arte. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

BARDIN, Laurin. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BULATY, Andréia. O currículo e as artes visuais nos cursos de Licenciatura em Pedagogia das Instituições de Ensino Superior Públicas do Estado do Paraná. 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2019.

FERRAZ, Maria Heloísa Correa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Rezende e. Arte na educação escolar. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

IAVELBERG, Rosa. Para gostar de aprender arte: sala de aula e formação de professores. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; GERALDI, Corinta Maria Grisolia; GERALDI, João Wanderley. O trabalho com narrativas na investigação em educação. Educação em revista, v. 31, p. 17-44, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/w7DhWzM5mB4mZWLB5hthLVS/?format=pdf Acesso em 15 set 2022.

MACHADO, Regina. Sobre mapa e bússolas: apontamentos a respeito da abordagem triangular. In: BARBOSA, Ana Mae; CUNHA, Fernanda P. da (orgs.). A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez, 2010.

MENDES, Ana Silvia Cury Abbade. Concepções de ensino da arte nos cursos de pedagogia: uma análise nas microrregiões de Frutal, Iturama, Araxá e Uberaba, MG. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Uberaba, Uberaba, 2016.

OLIVEIRA, Leonardo Davi Gomes de Castro. Pesquisa narrativa e educação: algumas considerações. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO-EDUCERE. 2017. Anais eletrônicos... Curitiba: PUCPR, 2017.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. A pesquisa narrativa: uma introdução. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. 2008, v. 8, n. 2. pp. 261-266. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1984-63982008000200001. Acesso em 15 set 2022.

VENTURA. Lidnei. O vôo da fênix: narrativas de travessias de identidade de egressas da educação a distância. Florianópolis: UDESC, 2020.

VENTURA, Lidnei; CRUZ, Dulce Márcia. Metodologia de narrativas autobiográficas na formação de educadores. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 60, p. 426-446, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1981-416X2019000100426&lng=pt

VIGOTSKI, Lev Semionovitch. Imaginação e criatividade na infância. Tradução: João Pedro Fróis. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

Published

2024-12-17

How to Cite

BARBOSA, Edja Souza; DE ALBUQUERQUE, Tereza Cristina Cavalcanti. INSPIRATION FOUND US WORKING: NARRATIVES ABOUT TEACHER FORMATION FOR ART TEACHING IN THE EARLY YEARS . Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 3, p. 294–313, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.70530. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/70530. Acesso em: 21 may. 2025.