BIOLOGICAL SCIENCES PIBID REMOTE MEETINGS DURING THE PANDEMIC: THEME VENOMOUS AND POISONOUS ANIMALS
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2023.65520Keywords:
PIBID, initial teacher training, remote classes.Abstract
The Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) aims to anticipate the link of future teachers with the daily life of public schools of basic education and the context in which they are inserted, allowing the opportunity to create and participate in teaching experiences. The present report aims to share the pedagogical experiences of the remote activities on venomous and venomous animals developed by the PIBID Biological Sciences in a public school in the city of Uberaba-MG, during the COVID-19 pandemic. The reported activities were developed remotely through resources offered by Information and Communication Technologies (ICT) in elementary school II. A questionnaire was applied to find out what the students knew about venomous and poisonous animals, and then a meeting was held that approached the theme. In PIBID there is the opportunity to articulate the theory learned in the university with practice, which, besides adding knowledge to the students, contributes to their initial and continued education.
References
ALVES, Francione Charapa; MARTINS, Elcimar Simão; LEITE, Maria Cleide da Silva Ribeiro. O PIBID E A APRENDIZAGEM DO FAZER DOCENTE EM TEMPOS DE PANDEMIA. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 16, n. 3, p. 1586-1603, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/15299/11259. Acesso em: 03 nov. 2021.
BRASIL. Decreto nº 5350, de 17 de dezembro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do Coronavírus - COVID-19, no âmbito do Município de Uberaba, Estado de Minas Gerais, e dá outras providências. Uberaba, MG, 17 mar. 2020. p. 1-5. Disponível em: http://www.uberaba.mg.gov.br/portal/acervo//covid19/decretos/5350%20Republicado%20por%20incorrecao.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.
BRASIL. Resolução nº 01/2020, de 2020. Dispõe sobre as normas para a oferta de regime especial para o desenvolvimento das atividades escolares não presenciais, no âmbito do Sistema Municipal de Ensino de Uberaba, em decorrência da pandemia causada pelo Coronavírus – COVID-19, para o cumprimento da carga horária mínima exigida, e dá outras providências. Atos Oficiais Conselho Municipal de Educação. Uberaba, MG, 20 maio 2020. p. 1-3. Disponível em: http://www.saudeativauberaba.com.br/portal/acervo//covid19/decretos/RESOLUCAO%20CME%20N%2001-2020.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.
CAPES. Pibid. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/educacao-basica/pibid. Acesso em: 01 nov. 2021.
Ministério da Educação. PIBID - Apresentação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pibid. Acesso em: 01 nov. 2021.
GARCIA, Tânia Cristina Meira et al. Ensino Remoto Emergencial: proposta de design para organização de aulas. Natal: Sedis/Ufrn, 2020. 18 p. Recurso eletrônico. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/29767/1/ENSINO%20REMOTO%20EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas.pdf. Acesso em: 03 nov. 2021.
PEREIRA, Alexandre de Jesus; NARDUCHI, Fábio; MIRANDA; Maria Geralda de. BIOPOLÍTICA E EDUCAÇÃO: os impactos da pandemia do covid-19 nas escolas públicas. Revista Augustus, Rio de Janeiro, v. 25, n. 51, jul./out. 2020. Disponível em <https://apl.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/554/299>. Acesso em: 29 jun. 2021.
ROSA, Thiago Mendes; GONÇALVES, Flávio de Oliveira; FERNANDES, Adriana Sbicca. ESTRATIFICAÇÃO SOCIOECONÔMICA: UMA PROPOSTA A PARTIR DO CONSUMO. 2014. Disponível em: https://www.bnb.gov.br/documents/160445/226386/ss4_mesa4_artigos2014_ESTRATIFICACAO_SOCIOECONOMICA_UMA_PROPOSTA_PARTIR_CONSUMO.pdf/fbbd77ab-e78c-4885-973f-a841a26ab49e#:~:text=O%20IBGE%20divide%20a%20popula%C3%A7%C3%A3o,classe%20vai%20de%20mais%20de. Acesso em: 01 nov. 2021.
SUEHIRO, Adriana Cristina Boulhoça. Dificuldade de aprendizagem da escrita num grupo de crianças do ensino fundamental. Psic, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 59-68, jun. 2006. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-73142006000100008&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 05 ago. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License