MATHEMATICAL LEARNING REVEALED THROUGH TABLET SCREEN TOUCH WHEN MANIPULATING THE MULTIBASE APPLICATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2023.74543

Keywords:

Numbering, Multibase App, Screen touchs, Epistemic movements.

Abstract

Introducing the notion of quantity and mathematical operations in the early years of schooling has been a challenge for teachers. When the tablet becomes part of the activities, this challenge increases. This article aims to illustrate a mapping of screen touches and indicate their purposes in an activity, involving addition and subtraction operations, performed with the aid of the Multibase application. The data were produced through filmed records, screen recordings from Multibase using the Screen Recorder application, activities and records made by the students themselves. The analysis sought to: 1) map and illustrate screen touches performed in Multibase; and 2) identify the purpose of these touches. The groupings were done by touching objects contour movements, the organization of objects by dragging touches and the counting in pointing touches. The study contributes to inclusion and technological innovation by showing Multibase in a digital version and highlighting other forms of communication and language that can be inserted in different teaching programs.

References

ASSIS, A. R. DE. Alunos do Ensino Médio Trabalhando no Geogebra e no Construtor Geométrico: mãos e rotações em touchscreen. [s.l.] Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2016.

ASSIS, A. R. DE. Alunos do Ensino Médio realizando toques em telas e aplicando isometrias com Geogebra. [s.l.] Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, 2020.

BAIRRAL, M. Not Only What is Written Counts! Touchscreen Enhancing our Cognition and Language. Global Journal of Human-Social Science, v. 20, n. June, p. 1–10, 2020.

BAIRRAL, M. Tecnologias móveis, neurocognição e aprendizagem matemática. 1. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2021.

BAIRRAL, M. A. Do clique ao touchscreen: novas formas de interação e de aprendizado matemático. 36a Reunião Nacional da ANPEd. Anais...Goiânia-GO: 36a Reunião Nacional da ANPEd, 2013

BAIRRAL, M. A. Educação e matemática em dispositivos móveis: construindo uma agenda de pesquisas educacionais focadas no aprendizado em tablets. 4o Colóquio de Pesquisas em Educação e Mídia. Anais...Rio de Janeiro: CCH-UNIRIO, 2014

BAIRRAL, M. A. As Manipulações em Tela Compondo a Dimensão Corporificada da Cognição Matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 10, n. 2, p. 104–111, 2017.

BAIRRAL, M.; ASSIS, A.; SILVA, B. C. DA. Mãos em ação em dispositivos touchscreen na educação matemática. Seropédica, RJ: Ed. da UFRRJ, 2015.

BAIRRAL, M., FREITAS, R. C., FERREIRA, K. A. P. App Multibase y el desarrollo del sentido numérico. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, n. 97, p. 28-36.

BAVELAS, J. B. Gestures as Part of Speech: Methodological Implications. Research on Language and Social Interaction, v. 27, n. 3, p. 201–221, 1994.

BERTELETTI, I.; BOOTH, J. R. Perceiving fingers in single-digit arithmetic problems. Frontiers in Psychology, v. 6, n. MAR, p. 1–10, 2015.

BIKNER-AHSBAHS, A. Semiotic sequence analysis - Constructing epistemic types. (J. Novotná et al., Eds.)Mathematics in the centre: Proceedings of the 30th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (vol. 2). Anais...Prague (Czech Republic): PME, 2006

BOALER, J. et al. Seeing as Understanding: The Importance of Visual Mathematics for our Brain and Learning. Journal of Applied & Computational Mathematics, v. 05, n. 05, 2016.

DAMÁSIO, A. R. O Erro de Descartes: Emoção, Razão e o Cérebro Humano. São Paulo: Cia das Letras, 1996.

EDWARDS, L. D.; ROBUTTI, O. Embodiment, modalities, and mathematical affordances. In: EDWARDS, L. D.; FERRARA, F.; MOORE-RUSSO, D. (Eds.). . Emerging Perspectives on Gesture and Embodiment in Mathematics. Charlotte: Information Age Publishing, 2013. p. 1–26.

FRANZOSI, V. R. Agrupamentos e desagrupamentos no Aplicativo Multibase: uma proposta de ensino do conceito de número e operações do campo conceitual aditivo. [s.l.] Instituto Federal do Espírito Santo, 2018.

FREITAS, R.; BAIRRAL, M. A. O pensamento matemático mediante gestos e toques em tela no aplicativo Multibase em tablets. Bolema, v. 37, n. 74, p. 1–21, 2023.

FREITAS, R. C. O. Um ambiente para operações virtuais com o Material Dourado. [s.l.] Universidade Federal do Espírito Santo, 2004.

FREITAS, R. C. O. Aplicativo Multibase para Tablets : Análise de uma de suas Funcionalidades. Educação Matemática em Revista, v. 51, p. 15–24, 2016a.

FREITAS, R. C. O. Dos Computadores De Mesa Aos Dispositivos Móveis: a Evolução De Um Aplicativo Voltado Para O Ensino E a Aprendizagem De Números E Operações Aritméticas. Revista Ifes Ciência, v. 2, n. 2, p. 132–146, 2016b.

FREITAS, R. C. O. Imagens, movimentos e dedos das mãos: experiências aritméticas com o aplicativo Multibase. XIII Encontro Nacional de Educação Matemática, p. 1:15, 2019.

GOLDIN-MEADOW, S. Hearing gesture: how our hands help us thing. Cambridge: Harvard University Press, 2005.

JUNGWIRTH, H. Interpretative Forschung in der Mathematikdidaktik - ein Überblick für Irrgäste, Teilzieher und Standvögel. ZDM - International Journal on Mathematics Education, v. 35, n. 5, p. 189–200, 2003.

KRAUSE, C. M. The Mathematics in our hands: how gestures contribute to constructing mathematical knowledge. Wiesbaden: Springer Spektrum, 2016.

LIM, Y. K.; LEE, S. S.; LEE, K. Y. Interactivity attributes: A new way of thinking and describing interactivity. Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings, n. April, p. 105–108, 2009.

MEIER, M. O uso de dispositivos móveis e tecnologia touchscreen em atividade de Geometria. [s.l.] Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2017.

NÚÑEZ, R. E.; EDWARDS, L. D.; MATOS, J. F. Embodied cognition as grounding for situatedness and context in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, v. 39, n. 1–3, p. 45–65, 1999.

PARK, D.; LEE, J. H.; KIM, S. Investigating the affective quality of interactivity by motion feedback in mobile touchscreen user interfaces. International Journal of Human Computer Studies, v. 69, n. 12, p. 839–853, 2011.

SAMURÇAY, R.; PASTRÉ, P. La conceptualisation des situations de travail dans la formation des compétences. Education Permanente, v. 123, n. 2, p. 13–31, 1995.

ZANARELLI, C. Caractérisation des stratégies instrumentales de gestion d’environnements dynamiques: analyse de l’activité de régulation du métro. [s.l.] Université Paris VIII-SAINT-DENIS, 2006.

Published

2023-03-31

How to Cite

FREITAS, Rony; BAIRRAL, Marcelo Almeida. MATHEMATICAL LEARNING REVEALED THROUGH TABLET SCREEN TOUCH WHEN MANIPULATING THE MULTIBASE APPLICATION. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 67–86, 2023. DOI: 10.12957/riae.2023.74543. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/74543. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

DOSSIÊ PROCESSOS FORMATIVOS NA DOCÊNCIA DE PROFESSORES (AS) QUE ENSINAM MATEMÁTICA NA EDUCAÇÃO INFANTIL E/OU NOS ANOS IN