TEACHING IDENTITIES AND THE DEVELOPMENT OF PRESCHOOL AND ELEMENTARY STUDENTS DURING REMOTE TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.12957/riae.2023.60095Keywords:
Teaching identities, Covid-19, Remote teaching, Professional skills.Abstract
This article aims to reflect on the relationship between teaching identities and the socioaffective and cognitive development of preschoolers and elementary students during the emergency remote teaching imposed by Covid-19 in 2020. Therefore, descriptive qualitative study was conducted using semi-structured interviews with teachers who experienced teachinglearning processes and child development throughout this period. Results emphasize the importance of a close relationship between students and teachers and stress how much social interactions and activities that were planned to promote socialization are important during school life.References
ABRANTES, Pedro. Para uma teoria da socialização. Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, vol. XXI, 2011, p. 121-139. Disponível em: <http://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/2229> Acesso em: 29 jan. 2021.
ARANTES, Valéria Amorim. A. Afetividade, cognição e moralidade na perspectiva dos modelos organizadores do pensamento. In: ARANTES, V. A. (Org.), Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. 4ª ed. São Paulo: Summus, 2003, p. 109-128.
ARAÚJO, Ulisses F. Temas transversais, pedagogia de projetos e mudanças na educação. São Paulo: Summus, 2014.
_________. A dimensão afetiva da psique humana e a educação em valores. In: ARANTES, V. A. (Org.), Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. 4ª ed. São Paulo: Summus, 2003, p. 153-169.
BARROS, Joy Nunes da Silva. Democracia e utopia na sociedade do conhecimento: reflexões sobre a educação a distância. 2014. 227f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
BECHARA, Antoine. O papel positivo da emoção na cognição. Tradução de Denise Maria Bolanho. In: ARANTES, V. A. (Org.), AQUINO, J. G. (Coord.), Afetividade na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 2003, p. 131-213.
COUTINHO, Joice Carvalho et al. Por uma pedagogia macunaímica. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V.8, N.1 - p. 134-147 jan-maio de 2022. Disponível em:
<https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/issue/view/2680/showToc> Acesso em: 27 set. 2022.
DAMASIO, Antonio. A estranha ordem das coisas: as origens biológicas dos sentimentos e da cultura. Tradução de Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras: 2018.
DUBAR, Claude. Formação, Trabalho e Identidades Profissionais. In: CANARIO, R. Formação e Situações de Trabalho. Porto: Porto Editora, 1996, p. 45-52.
FERREIRA, Fernando Idílio. Identidades dos professores: perspectivas teóricas e práticas. In: ESTRELA, Alberto; CANÁRIO, Rui, FERREIRA, Júlia. (Orgs.) Formação, saberes profissionais e situações de trabalho. Lisboa: IV Colóquio Nacional de AIPELF/AFIRSE, vol. 1, Universidade de Lisboa, 1996, p. 309-328.
GIL, Antonio Carlos.Métodos e técnicas de pesquisa social. 7ª ed. São Paulo: Atlas, 2019.
MACHADO, M. L. A. Educação infantil e sociointeracionismo. In: OLIVEIRA, Z. de M. R. de. (Org.) Educação Infantil: muitos olhares. 9ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 2010, p. 25-53.
MARTÍNEZ, Miquel. O trabalho docente e os desafios da educação. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.) Profissão docente: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2009, p. 43-60.
MELUCCI, Alberto. O jogo do Eu. A mudança de si em uma sociedade global. São Leopoldo, RS Brasil; Editora da Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2004.
MORGADO, José Carlos.; SOUSA, Joana Raquel Faria.; PACHECO, José Augusto. Transformações educativas em tempos de pandemia: do confinamento social ao isolamento curricular. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-10, 2020. Disponível em: <http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/65846> Acesso em: 28 jan. 2021.
MOSS, Peter. Qual o futuro da relação entre educação infantil e ensino obrigatório? Cadernos de Pesquisa, SãoPaulo, v.41, n. 142, p. 142 159, abr. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010015742011000100008&lng=pt&nrm=iso>Acesso em: 29jan. 2021.
NASCIMENTO, Maria Letícia B. P. Tupi ornot tupi: escolarização desde o nascimento, a quem serve? Educação não é escolarização... Principalmente quando se trata da educação da pequena infância. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v. 31, n. 61, pp. 153-168, nov. 2013. Disponível em: <https://ltp.emnuvens.com.br/ltp/article/view/179> Acesso em: 19 dez. 2020.
NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, António. (Org.) Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 2ª ed. 2014, p. 13-35.
PENIN, Sonia. Profissão docente e contemporaneidade. In: ARANTES, V. A. (Org.) Profissão docente: pontos e contrapontos.São Paulo: Summus, 2009. p. 43-60.
SACRISTÁN, J.G. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: Nóvoa, António (Org.) Profissão Professor. Porto, Porto Editora, 1999.
SARMENTO, Manuel. As culturas da infância nas encruzilhadas da 2ª modernidade. In: SARMENTO, M. J.; CERISARA, A. B. Crianças e miúdos: perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto, Portugal: Edições ASA, 2004, p. 9-34. Disponível em: <http://www.andreaserpauff.com.br/arquivos/disciplinas/brinquedosebrincadeiras/4.pdf>Acesso em: 28 jan. 2021.
SILVA, Maria de Lourdes Ramos da. Aspectos sócio-afetivos que interferem na construção da identidade do professor. In: SILVA, Elisabeth Ramos et ali (ORG.) Cognição, Afetividade e Linguagem. Taubaté, Editora Cabral, 2007, p. 235-260.
_______. A complexidade inerente aos processos identitáriosdocentes. Notandum Libro, 12. Educação: resgates. São Paulo: Universidade do Porto/Faculdade de Direito, 2009.
SILVA, Maria de Lourdes Ramos da; SILVA JUNIOR, Jonas Alves da. A formação das identidades docentes entre estudantes do curso de pedagogia. International Studies on Law and Education, n. 31/32, p. 123-132, 2019.
SILVA, Tomáz Tadeu da (Org.) Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais.15. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
SMOLKA, Ana Luiza Bustamanteet al. O problema da avaliação das habilidades socioemocionais como política pública: explicitando controvérsias e argumentos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 36, n. 130, p. 219-242 mar. 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302015150030>. Acesso em: 29 jan. 2021.
VALENTE, José Armando. Educação a distância: criando abordagens que possibilitam a construção do conhecimento. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.), Educação a distância: pontos e Contrapontos. São Paulo: Summus, 2011, p. 13-42.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Interinstitucional Artes de Educar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors retain copyright to their work, are permitted to publish and distribute their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this may generate productive changes, as well as increasing the impact and citation of published work.
The acceptance of the text implies the authorization and exclusivity of the Revista Interinstitucional Artes de Educar regarding the right of first publication, the published works are simultaneously licensed with a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License