AUTHORIAL EXPERIENCES IN STRICTO SENSU GRADUATE EDUCATION PROGRAMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.83473

Abstract

Contemplating authorial formation in stricto sensu graduate education is a challenge and necessitates inventive pedagogical-didactic initiatives, openness to the other, and sensitive listening. This research-formation within cyberculture stems from a postdoctoral study aimed at understanding the authorial experiences of students within the the context of the Research in Education course in 2023. To conduct this research, we developed authorial learning scenarios, organized into pedagogical-didactic units on the Padlet platform. Each unit is focused on the promotion of academic knowledge, particularly in relation to the writing of the research project, and draws inspiration from cybercultural didactics. Based on the lived experiences that emerged from these units, we aimed to produce provisional interpretations, which we categorized into: "Authorial Experiences in Postgraduate Education," "Collaborative Teaching and Planning," and "Student Evaluations of the Education Research Discipline."

Author Biographies

Felipe Carvalho, Universidade Federal do Tocantis (UFT)

Bolsista de Pós-Doutorado pelo CNPq/Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Tocantins (FAPT -TO), processo nº151075/2023-9, projeto de pesquisa “TECHHUB DE INOVAÇÃO DO CERRADO TOCANTINENSE”.

Damião Rocha, Universidade Federal do Tocantins (UFT)

Pós-Doc./UEPA. Doutor em Educação/UFBA. Mestre em Educação Brasileira/UFG. Docente do Doutorado em Educação na Amazônia - PGEDA/UFPA/UFT. Docente do PPGE/UFT. Coordenador do Mestrado Profissional em Educação (PPPGE/UFT). Professor Associado do curso de Pedagogia/UFT. Líder de grupo de pesquisa CNPq Gepce/minorias na área de Currículo. Pesquisador do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica na Amazônia UEPA,UFRN, UFT (Procad/2018). Pesquisador da Rede Inter-Regional Norte, Nordeste e Centro-Oeste sobre Docência na Educação Básica e Superior (Rides). Pesquisador-associado do Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC). Sócio da Associação Nacional de Pesquisa em Educação (Anped) GT -12 Currículo. Sócio da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Sócio da Associação Brasileira de Estudos em Transhomocultura (ABETH). Vice-Presidente do Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação (FORPREd-Norte). Membro do Fórum Nacional dos Mestrados Profissionais em Educação (Fompe). Membro do Comitê Técnico-Científico (CTC/UFT). Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE/Pedagogia/UFT). Membro do Fórum Tocantinense em Defesa do Curso de Pedagogia e Licenciaturas. Membro do Setorial LGBTI+ do PT. Tem experiência na gestão superior universitária, da coordenação de curso de licenciatura em pedagogia e de programa de pós-graduação em educação. Sua atuação tem ênfase em Currículo, Docência e Formação de Professoras, atuando nos temas: Teoria do Currículo; Currículos Diversos da Educação Básica; Formação de Professoras; Diversidade Sexual de Gênero e Diferença; Minorias Sociais Nortistas Amazonidas.Tecnologias Ciberculturais.

Published

2024-07-27

How to Cite

CARVALHO, Felipe; ROCHA, Damião. AUTHORIAL EXPERIENCES IN STRICTO SENSU GRADUATE EDUCATION PROGRAMS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, p. 143–159, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.83473. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/83473. Acesso em: 23 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: DIDÁTICA E FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO ENFRENTAMENTO DAS CONTRARREFORMAS NEOLIBERAIS