FROM CHALK TO (R)EVOLUTION

THE FUTURE OF BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL STUDENTS AS SUBJECTS OF RIGHTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.82481

Abstract

The research addresses the complexity of education, going beyond the mere formal transmission of knowledge, with an emphasis on promoting citizenship. The focus is on empowering students to manage their own future, carve out a space in the professional world, and recognize their vocations. The core of the analyzed issue lies in the scarcity of resources and technologies in public educational institutions, significantly influencing the preparation of students for current challenges in the job market, notably when compared to their counterparts in private institutions. Digital inclusion, inseparable from social inclusion, is discussed as a fundamental right to prevent its instrumentalization as a means of exclusion. Thus, the emerging right in society is the right to digital inclusion. However, the research goes beyond a comparative analysis, highlighting the urgency of transformations in the structure of public schools in the face of a society in constant reinvention, driven by technological advancements. The central objective is to identify the main obstacles faced by public schools and assess the consequences if the necessary changes do not take place. The research, grounded in a qualitative approach, uses concepts from scientific literature, addressing topics such as the relationship between school and the contemporary world, human rights, technology in education, the Fourth Industrial Revolution, and disparities between private and public education in Brazil. The finding is that the lack of public policies to support education tends to neglect the preparation of students for new paradigms, accentuating social inequalities. In this context, it is imperative for Brazilian education to modernize, listening attentively to its students, in order to adapt to a world that transcends the physical boundaries of educational institutions.

Author Biographies

Carlos Henrique Barbosa Rozeira, UFF/INFES

  • Mestrando em Ensino (UFF)

  • Graduado em Sistemas de Informação (UNIG) & Psicologia (UniRedentor)

Especializações / Pós-Graduações:

  • Avaliação Psicológica e Psicodiagnóstico (UNIBF)

  • Terapia Cognitivo Comportamental (UNIBF)

  • Psicologia Escolar e Educacional (FACUMINAS)

  • Psicologia Forense e Jurídica (FACUMINAS)

  • Gestão Educacional Integrada: Admin., Supervisão, Orientação e Inspeção (ISEAC)

  • Docência da Educação Básica (REDENTOR)

  • Docência do Ensino Superior (UNIVES)

  • Neuropsicopedagogia Institucional, Clínica e Hospitalar (FAMART)

  • Auditoria em Saúde (UNIVES)

  • Empreendedorismo e Inovação (UFF)

Carla Corê Maette, UFF/INFES

Possui licenciatura em Letras com habilitação em Port-Literaturas pela Universidade Federal Fluminense (2015-2020) Está cursando pós-graduação stricto senso em Ensino pela mesma Instituição (2022- até o momento) Possui Lato sensu em Língua portuguesa e suas Literaturas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais (2022-2023) Pós-graduanda em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2023- até o momento). Entre outros cursos de curta duração e trabalhos acadêmicos publicados.

Atualmente está desenvolvendo trabalhos na área da educação, mais especificamente EaD ( Ensino a distância) e Ensino não formal; na área de linguística, como Análise do discurso e Linguística Textual.

Trabalha como tutora bolsista presencial em disciplinas de Linguística 1 e 3 do curso de Licenciatura em Letras pela Fundação Centro de Ciências e Educação Superior a Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ).

Geórgia Regina Rodrigues Gomes, UFF/INFES

Possui graduação em Licenciatura em Ciências com habilitação em Matemática pela Faculdade de Filosofia de Itaperuna (1989), Análise de Sistemas pela PUC-Rio (1991), mestrado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1999) e doutorado em Informática pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro(2006). Atuou como Analista de Sistemas de 1992 a 2003 na PUC-Rio, trabalhando em desenvolvimento e na manutenção de sistemas de informação corporativos e como coordenadora de desenvolvimento de sistemas. Atua no magistério desde 2000 e no superior desde 2006. Trabalhou como professora Adjunta da Universidade Candido Mendes e como Professora/Diretora de Ensino do IFF-Itaperuna. Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal Fluminense/INFES e professora credenciada no Programa de Mestrado em Ensino. Participa dos Grupos de Pesquisa LAPIIS, ANOTI e GPINFEE (Líder). Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Computação, atuando principalmente nos seguintes temas: Informatica Aplicacada ao Ensino, Mineração de Dados, Mineração de Texto, Integração de Banco de Dados, Bibliotecas Digitais, Metadados, Recuperação da Informação, Educação a Distância, Sistemas de Informação.

Published

2024-09-30

How to Cite

ROZEIRA, Carlos Henrique Barbosa; MAETTE, Carla Corê; GOMES, Geórgia Regina Rodrigues. FROM CHALK TO (R)EVOLUTION: THE FUTURE OF BRAZILIAN PUBLIC SCHOOL STUDENTS AS SUBJECTS OF RIGHTS. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 386–407, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.82481. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/82481. Acesso em: 1 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ: OS DIREITOS HUMANOS E A LIBERDADE DE ENSINAR, APRENDER E PESQUISAR