MUDEI DE ESCOLA ACHANDO QUE TUDO IRIA MUDAR: REFLETINDO O CURRÍCULO E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DISPOSTAS A UMA EDUCAÇÃO QUEER

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/riae.2024.82480

Abstract

The work is the result of the monograph prepared as a conclusion work for the Degree in Pedagogy course at UFRRJ and has the objective of analyzing the organization of the school curriculum and teacher training, with the intention of making a curriculum strange to think about a queer curriculum, which allows us to guarantee the training of individuals in a comprehensive way, prepared to consider themselves in their individualities and be recognized by society. Thus, this is an exploratory qualitative research of a bibliographic nature that uses theoretical discussions based on reflections by Louro (2018), Arroyo (2013) and Tardif (2002), relating the authors' reflection to memorial reports of an autobiographical narrative about the trajectory of a queer subject, in addition to a public consultation on the training of teachers for the Pedagogy course at the Seropédica campus of the Federal Rural University of Rio de Janeiro to discuss sexuality and gender. As results, this work found the insufficiency of the curricular matrix of the undergraduate course consulted for training on thematic gender and sexuality in teacher training, the need for in-depth discussion for the recognition of queer subjects in the classroom, since there is a vast theoretical repertoire on the topic related to the school context, which is guided by educational guidelines, and the way in which the lack of the topic as an educational component influences the trajectory of queer subjects, invalidating them.

Author Biographies

Vinicius Costa Nunes Ferreira, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Graduado em Licenciatura em Pedagogia (IE/UFRRJ). Foi membro da Comissão Eleitoral do Centro Acadêmico Resistência Pedagógia (2021-2022). Foi bolsista CAPES no Programa de Residência Pedagógica (PRP/UFRRJ) no Edital n01/2020 CAPES e no Edital n28/2022 CAPES.

Fabrícia Vellasquez Paiva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Possui graduação (bacharelado e licenciatura) em Letras Português/Literaturas pela UERJ e graduação (bacharelado) em Serviço Social pela UFF. É Mestre em Educação pela UFRJ e em Bens Culturais e Projetos Sociais pela FGV/RJ. Doutora em Educação pela UFRRJ, Pelo PPGEduc/UFRRJ. Possui especializações nas áreas de Educação Especial (UNIRIO), em Literatura Infantojuvenil (UFF), em Serviço Social (UnB), em Promoção da Saúde e Desenvolvimento Social (Fiocruz), em Gênero e Sexualidade (UERJ), em Planejamento, implementação e gestão da EAD (UFF) e em Democracia Participativa, República e Movimentos Sociais (UFMG). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, também atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares. Na UFRRJ, atuou como a primeira coordenadora do Curso de Graduação em Serviço Social de 08/2015 a 08/2018, e é coordenadora da disciplina Prática de Ensino 1, no Consórcio CEDERJ/UFRRJ, curso semipresencial (Disciplinas Pedagógicas às Licenciaturas). É também coordenadora de tutoria no Consórcio CEDERJ/UFRRJ, semipresencial. Tem experiência em Educação e em Serviço Social, com ênfase em narrativas de formação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, linguagem e sociedade: identidade e memória, literatura, práticas culturais. Pesquisadora do NEPEESS e do N'PELES, integrando a REDES dos dois Núcleos: Reunião para Estudos e Diálogos em Educação e Sociedade. Pesquisadora, educadora e mãe do João Gabriel, da Maria Cecília e da Maria Flor.

Published

2024-10-01

How to Cite

COSTA NUNES FERREIRA, Vinicius; VELLASQUEZ PAIVA, Fabrícia. MUDEI DE ESCOLA ACHANDO QUE TUDO IRIA MUDAR: REFLETINDO O CURRÍCULO E A FORMAÇÃO DE PROFESSORES DISPOSTAS A UMA EDUCAÇÃO QUEER. Revista Interinstitucional Artes de Educar, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 764–783, 2024. DOI: 10.12957/riae.2024.82480. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/riae/article/view/82480. Acesso em: 1 may. 2025.