ACESSO E USABILIDADE DAS PLATAFORMAS DIGITAIS EDUCACIONAIS: MOODLE E GOOGLE CLASSROOM
DOI:
https://doi.org/10.12957/redoc.2025.90565Abstract
ABSTRACT
The platformization of education has boosted the use of Digital Educational Platforms, such as Moodle and Google Classroom, with the promise of increasing collaboration, authorship and student engagement. Educational innovation on these platforms is not restricted to technologies; teacher mediation is essential to ensure interactive, authorial and collaborative spaces, beyond content repositories. The research, which takes a qualitative approach, combines a literature review, comparative study, interviews with teachers from the UFSC College of Application and observations of the digital platforms at EEB Professor Adelina Regis. Data analysis is based on criteria such as usability, accessibility, interactivity, offline support, data security and privacy, compatibility and integration with other platforms, comparing their potential and pedagogical challenges The results point to differences in the use of platforms between the federal and state spheres, highlighting the need to qualify the infrastructure in the face-to-face model and student engagement in the hybrid model, both of which interfere with usability and the development of innovative practices in secondary education. The research contributes to the discussion on the relationship between educational innovation and digital culture, problematizing the usability possibilities of digital platforms to strengthen authorship, engagement and critical thinking, avoiding the reproduction of content.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Docência e Cibercultura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).