DESIGN THINKING E AUTORIA COLETIVA:
A EXPERIÊNCIA DE PRODUÇÃO DE DOCUMENTÁRIOS SOBRE OS DESAFIOS DAS MULHERES NO ESPORTE NO CURSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA
DOI:
https://doi.org/10.12957/redoc.2025.90494Resumo
This study aimed to report the experience of producing a documentary on the challenges of women in sports, developed by students of the Physical Education course, using the Design Thinking methodology as a central approach. The research, qualitative and descriptive in nature, was based on an experience report, with data collection through participant observation, field diaries, audiovisual records, and semi-structured interviews, analyzed using thematic content analysis. The Design Thinking methodology, divided into stages of problem understanding, solution design, prototyping, and implementation, proved effective in promoting collaborative authorship, creativity, and critical thinking. The results showed that the production of the documentaries broadened students' understanding of gender inequalities in sports, preparing them to act more consciously and inclusively. The experience also highlighted challenges in teamwork, such as the lack of commitment from some members, but reinforced the importance of collaboration and individual responsibility. It was concluded that the activity was an innovative pedagogical tool, integrating theory and practice in a meaningful way and contributing to the training of more engaged and critical professionals.
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2025 Revista Docência e Cibercultura

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).