PLATAFORMIZAZATION OF PUBLIC EDUCATION CHALLENGES FOR TEACHER AUTONOMY AND STUDENT INCLUSION

DESAFIOS PARA AUTONOMIA DOCENTE E INCLUSÃO DISCENTE

Authors

  • Nathália Aparecida Gonçalves da Silva Universidade Federal de São Paulo
  • Paula Carolei Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.12957/redoc.2024.84769

Keywords:

Plataformização, Escola Pública, Inclusão, Autonomia, Autoria

Abstract

The article presents a discussion on platformization based on a documentary survey of products and services offered at an educational fair and their sales arguments, and the implementation of two of these private platforms in a public school in São Paulo, analyzing the recommendations for inclusion and student authorship, as well as teacher autonomy. The conclusion is that platformization is very advanced and there has been a retreat from the promise of education and open resources, which have ended up being replaced by platforms, systems and policies that completely reduce teacher autonomy and student authorship. Despite the training efforts to adopt a more reflective stance towards these platforms, we conclude that this current policy of the São Paulo state government is really curtailing teacher autonomy and making it difficult for students to author and emancipate themselves.

References

AUGUSTA DE ALMEIDA, M.; CAROLEI, P.; GRINEVICIUS GARBE,G . Para onde foram os repositórios de recursos educacionais?.ESUD CIESUD SIGATEC 2024 , [S. l.], p. 14, 2024. Disponível em: https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/137. Acesso em: 31 maio. 2024.

DAMIATU, D. (2024). Cartografia das controvérsias como proposta metodológica para investigação de políticas de educação aberta na UAB. ESUD CIESUD SIGATEC 2024 , [S. l.], p. 14, 2024. Disponível em: https://submissao-esud.ufms.br/home/article/view/111.Acesso em: 31 maio. 2024.

BERARDI, Franco. The Second coming (Theory Redux) .Cambrige: Polity Press, 2020.

BOWNN, Alice. The Playstation Dreamworld (Theory Redux) .Cambrige: Polity Press, 2017.

BRATTON, Benjamin H. The Stack: On Software and Sovereignty. MIT Press, 2015.

BRASIL. Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 dez. 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L10098.htm . Acesso em: 10 nov. de 2023.

CARNEIRO, Lincoln Luis. Acessibilidade: Elaboração e Aplicação de um Framework em Projetos de Design Educacional. 53 f. 2020. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Design Educacional) – Universidade Federal de São Paulo, São Paulo, 2020.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL (CGI.br). Recomendações para plataformas educacionais. Disponível em: http://cgi.br/publicacao/recomendacoes-para-plataformas-educacionais. Acesso em: 10 nov. de 2023.

NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas escolas brasileiras 2020. São Paulo: CETIC.BR|NIC.BR, 2021. Disponível em: https://cetic.br/pt/publicacao/pesquisa-sobre-o-uso-das-tecnologias-de-informacao-e-comunicacao-nas-escolas-brasileiras-tic-educacao-2020/ . Acesso em 12 nov. 2023.

NÚCLEO DE INFORMAÇÃO E COORDENAÇÃO DO PONTO BR (NIC.br). Acessibilidade e tecnologias: um panorama sobre acesso e uso de Tecnologias de Informação e Comunicação por pessoas com deficiência no Brasil e na América Látina. São Paulo: CETIC.BR|NIC.BR, 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/docs/publicacoes/7/20200521062327/estudos-setoriais-acessibilidade-e-tecnologias.pdf. Acesso em 12 nov. 2023.

SEDUC. Guia de orientação de acessibilidade das plataformas digitais. 2024

SUTTER, Laurent de. Narcocapitalism: Life in the Age of Aneaesthesia (Theory Redux) .Cambrige: Polity Press, 2017.

VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WAAL, Martijn. The platform society: Public values in a connective world. Oxford University Press, 2018.

Published

2024-10-15

How to Cite

GONÇALVES DA SILVA, Nathália Aparecida; CAROLEI, Paula. PLATAFORMIZAZATION OF PUBLIC EDUCATION CHALLENGES FOR TEACHER AUTONOMY AND STUDENT INCLUSION: DESAFIOS PARA AUTONOMIA DOCENTE E INCLUSÃO DISCENTE. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 8, n. 4, 2024. DOI: 10.12957/redoc.2024.84769. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/84769. Acesso em: 1 may. 2025.