Teacher training for student literacy with intellectual disabilities

possibilities in the virtual environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/redoc.2024.83499

Keywords:

Jovens e adultos, Deficiência Intelectual, Plano Educacional Individualizado, Ambiente virtual, Formação docente

Abstract

This article presents an experience report on a teacher training proposal focused on the development and application of the Individualized Educational Plan (IEP) for young and adult students with intellectual disabilities, carried out through technological mediation. The implementation of the IEP is highlighted as a strategy to meet the individual needs of students, promoting their social inclusion and academic development. It discusses the importance of using democratic pedagogical practices to ensure the effective participation, socialization, and learning of all students. Methodologically, action research is used, presenting itself as a flexible and participatory methodology that allowed the development of inclusive and collaborative pedagogical practices. The results of the study demonstrate the importance of personalized work in meeting the needs of students with intellectual disabilities, contributing to the elimination of barriers to learning and promoting inclusion. The use of digital technologies and inclusive practices was emphasized as a possibility to contribute to improving the quality of education and promoting the autonomous and independent development of students. It is also highlighted that teacher training based on dialogue between research and practice is a path to a more inclusive education. The formative experience provided the dissemination of knowledge about the IEP and pedagogical practices aimed at promoting literacy for young and adult students with intellectual disabilities.

Author Biographies

Neuzilene Ferreira Nascimento Burock, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Mestre em Educação (2023) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPED-UERJ). Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2015). Pós-graduada em Psicopedagogia e Educação Especial pela Universidade Cândido Mendes (2016), Pós-graduada em Alfabetização e Letramento pela Universidade Cândido Mendes (2017) e Pós-graduada em Docência do Ensino Básico pelo Colégio Pedro II (2017). Atua como professora do Atendimento Educacional Especializado (AEE) da Prefeitura Municipal de Duque de Caxias - RJ, com atuação em Sala de Recursos Multifuncionais. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Professor séries iniciais do Ensino Fundamental e Professor da Sala de Recursos Multifuncionais.

Cristina Angélica Aquino de Carvalho Mascaro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Professora Adjunta da UERJ, Sub-chefe do Departamento de Educação Inclusiva e Continuada (DEIC) - Faculdade de Educação. Professora do Programa de Pós- Graduação em Educação da UERJ- ProPED/UERJ. Professora do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva - PROFEI/ UEM.Doutora (2017) e Mestre (2014) pelo Programa de Pós- Graduação em Educação da UERJ. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2000). Pós-Graduada em Psicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes (2002) e em Gestão Pedagógica: Orientação e Supervisão Educacional pela Universidade Veiga de Almeida (2010). Coordenadora de Monografias do CEDERJ no curso de Pedagogia/UERJ. Consultora pedagógica da JNG (inclusão social de jovens e adultos). Pesquisadora FAPERJ/ Procientista UERJ. Integrante do Grupo de Pesquisa "Inclusão e aprendizagem de alunos com necessidades educacionais especiais: práticas pedagógicas, cultura escolar e aspectos psicossociais", vinculado ao Programa de Pós-graduação em Educação da UERJ. Atuou como Professora de Educação Especial e Coordenadora da Divisão de Inclusão da Fundação de Apoio à Escola Técnica FAETEC (2002-2019).

Caroline Menezes Nunes de Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Psicóloga pelo Centro Universitário Celso Lisboa e Pedagoga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, onde atualmente cursa Mestrado na linha de Educação Inclusiva e Processos Educacionais sendo bolsista da CAPES. Recentemente atuou na área clínica com crianças e jovens com transtorno do neurodesenvolvimento, e atua como voluntária no projeto de extensão Alfabetização e letramento para estudantes com deficiência intelectual sob o viés do plano educacional individualizado, vinculado à Faculdade de Educação da UERJ.

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Published

2024-10-15

How to Cite

BUROCK, Neuzilene Ferreira Nascimento; MASCARO, Cristina Angélica Aquino de Carvalho; OLIVEIRA, Caroline Menezes Nunes de. Teacher training for student literacy with intellectual disabilities : possibilities in the virtual environment. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 8, n. 4, 2024. DOI: 10.12957/redoc.2024.83499. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/83499. Acesso em: 3 jul. 2025.