INVENTANDO HISTÓRIAS: ENTRE CÂMERAS, CONVERSAS E INVENÇÕES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/redoc.2023.79949

Abstract

This text is a review of the Interview Program “Inventing Stories”, the result of the extension project “Stories to Educate”, of the EduStoryLab - Research Laboratory in Stories, Technologies and Education in Cyberculture. In this work, we dive into the fundamentals of Digital Storytelling, presenting a review of the show's episodes that make up season 1: Fiction, Memory and Experience. We reserve a special space for the first episode in Spanish, titled “Journey”. While “Fiction” emerges as a practice of imagination and creation, “Memory” is exalted as an essential resource to narrate the present, the episode of “Experience” invites us to a journey that moves between the individual and the collective. Expanding this panorama, Walter Kohan, in the episode “Journey”, leads us to a reflection that transcends the physicality of going from one place to another, opening paths for a pedagogical narrative that passes through the “Menina Pedagogy of the Question”. In summary, this review highlights an interview program, which is inaugurated as a possibility of audiovisualization and popularization of science and research in the educational field

Author Biographies

Shenia Mineiro Martins, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Shenia Mineiro Martins é graduada em Letras pela Faculdade da Cidade e atualmente cursa Pedagogia na Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Membro do EduStoryLab e integrante ativa do projeto de extensão Histórias para Educar, ela combina suas habilidades em letras e educação para produzir conteúdo audiovisual significativo e engajado. Sua pesquisa e produção concentram-se principalmente em vídeos de pesquisa, refletindo seu forte interesse pelas audiovisualidades e pela inovação na área educacional.

Cássios Clay Oliveira Gomes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Cássios Clay Oliveira Gomes é aluno de Graduação do Curso de Pedagogia da Universidade do Estado
do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente, é Mediador Bolsista da Fundação Oswaldo Cruz, onde exerce atividades no Museu da Vida, além de coordenar o Pré-Vestibular Popular do Bom Pastor.

Published

2023-12-13

How to Cite

MINEIRO MARTINS, Shenia; CLAY OLIVEIRA GOMES, Cássios. INVENTANDO HISTÓRIAS: ENTRE CÂMERAS, CONVERSAS E INVENÇÕES. Revista Docência e Cibercultura, [S. l.], v. 7, n. 4, p. 336–349, 2023. DOI: 10.12957/redoc.2023.79949. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/re-doc/article/view/79949. Acesso em: 1 may. 2025.