DEAF STUDENTS AND THE PROCESS OF INCLUSION IN LEARNING ENVIRONMENTS IN REGULAR EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75800

Keywords:

Accessibility;, Diversity;, Teaching-learning process

Abstract

The identity, culture and natural language of people who are deaf or hard of hearing are being reviewed in order to guarantee their rights and duties. With this in mind, this study aims to analyze interpersonal relationships involving students who are deaf or hard of hearing in learning environments, pointing to alternative courses of action that contribute to their inclusion in mainstream education. It is a descriptive study, with an exploratory dimension, and followed a qualitative approach, accompanied by quantitative treatment. It was carried out by means of bibliographical research, documentary analysis and a field study of the case type, with the application of a questionnaire, involving twelve subjects (teachers, administrative technicians and managers) who work in a school located in the municipality of Porto Grande, Amapá. It includes an introduction, a methodological approach, results and discussions and final considerations. The results indicate that the education and inclusion of deaf or hard-of-hearing students should be promoted in a way that allows them to develop their potential within their limitations.

 

Author Biographies

Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Educação (IFRS) - Campus Sertão

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1986), especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2000) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2011). Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis), nomeado pela Portaria MEC nº 856 de 17/09/2018. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em didática e organização pedagógica do ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, práticas pedagógicas, educação profissional, educação superior e educação do campo.

Juliete Michely Ribeiro dos Santos, Prefeitura Municipal de Porto Grande - AP

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá(2022) e ensino medio segundo grau pela Escola Estadual Prof Maria Cristina Botelho Rodrigues(2006). Atualmente é Servente da Prefeitura Municipal de Porto Grande.

Danielli da Costa Silva, Escola Estadual Matapi II - Porto Grande - AP

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá(2022) e ensino-medio-segundo-graupela Escola Estadual Elias de Freitas Trajano de Souza(2010). Atualmente é Professor(a) da Escola Estadual Matapi II. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa. 

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Published

2024-02-23

How to Cite

Vieira, J. de A., Santos, J. M. R. dos, & Silva, D. da C. (2024). DEAF STUDENTS AND THE PROCESS OF INCLUSION IN LEARNING ENVIRONMENTS IN REGULAR EDUCATION. Periferia, 16(1), e75800. https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75800

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