DEAF STUDENTS AND THE PROCESS OF INCLUSION IN LEARNING ENVIRONMENTS IN REGULAR EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75800Keywords:
Accessibility;, Diversity;, Teaching-learning processAbstract
The identity, culture and natural language of people who are deaf or hard of hearing are being reviewed in order to guarantee their rights and duties. With this in mind, this study aims to analyze interpersonal relationships involving students who are deaf or hard of hearing in learning environments, pointing to alternative courses of action that contribute to their inclusion in mainstream education. It is a descriptive study, with an exploratory dimension, and followed a qualitative approach, accompanied by quantitative treatment. It was carried out by means of bibliographical research, documentary analysis and a field study of the case type, with the application of a questionnaire, involving twelve subjects (teachers, administrative technicians and managers) who work in a school located in the municipality of Porto Grande, Amapá. It includes an introduction, a methodological approach, results and discussions and final considerations. The results indicate that the education and inclusion of deaf or hard-of-hearing students should be promoted in a way that allows them to develop their potential within their limitations.
References
BRASIL. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 22 jan. 2022.
BRASIL. Lei nº 12.319, de 01 de setembro de 2010. Regulamenta a profissão de Tradutor e Intérprete da Língua Brasileira de Sinais – LIBRAS. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2012.319%2C%20DE%201%C2%BA%20DE%20SETEMBRO%20DE%202010.&text=Regulamenta%20a%20profiss%C3%A3o%20de%20Tradutor,Art. Acesso em: 22 jan. 2023
BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2010.436%2C%20DE%2024%20DE%20ABRIL%20DE%202002.&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20L%C3%ADngua%20Brasileira,Art. Acesso em: 22 jan. 2023.
FERNANDES, S. F. Fundamentos para educação especial. 2. ed. Curitiba: Ibpex, 2011.
FERREIRA, J. R. Educação especial, inclusão e política educacional: notas brasileiras. In: RODRIGUES, D. (org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo. Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GIL. A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GUIMARÃES, S. O. A função do intérprete da língua de sinais em sala de aula no ensino regular. (2012). 116 p. Dissertação (Mestrado em Educação) Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2012. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/188355/GUIMAR%c3%83ES%20Sandra%20Oliveira%202012%20%28disserta%c3%a7%c3%a3o%29%20UEM.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 23 jan. 2023.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2020.
QUADROS. R. M. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.
SILVA, M. O. E. A análise de necessidades de formação de professores como estratégia para a construção de uma escola inclusiva. In: MARTINS, M. e SANTOS J. (Org.) Múltiplos olhares sobre a inclusão. João Pessoa: Editora Universitária da Universidade Federal da Paraíba, 2009. pp. 56-66.
SOBRAL, F. A. F. Educação para a competitividade ou para a cidadania social? São Paulo em perspectiva. V. 14, n. 1, p. 3-11, 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/spp/a/sQMSgXNqXmnJzKv5mngvjmg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2023.
SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Universidade Federal de Minas Gerais, Centro de alfabetização, Leitura e Escrita. Revista Brasileira de Educação, outubro de 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/89tX3SGw5G4dNWdHRkRxrZk/?format=pdf. Acesso em: 12 set. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).