TEACHER MOTIVATIONS TO CURSE MAESTRY AND/O DOCTORATE:
A possibility of the Municipal Education Network of Florianópolis.
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2024.75622Keywords:
Continuing teacher training; , Teaching professionalization; , Training in stricto sensu programsAbstract
This article aims to provide stricto sensu continuing education for teachers at schools in the Municipal Education Network of Florianópolis - RMEF. The objective is to present the motivations expressed by municipal basic education teachers for choosing to pursue a master's degree and/or doctorate. The methodological path taken was a qualitative approach, using Lüdke and André (2013), Lüdke (2015), Gatti and André (2011) as references. Interviews were carried out with 9 teachers, from a universe of 125 (7%) in this network. The data were investigated based on the content analysis advocated by Franco (2018). The following categories were found among the motivations for pursuing this training: the academic path, reflection on practice and teaching career. The results indicate that this RPMF continuing education policy is important and transformative for the teaching staff, expanding the repertoire, making views more flexible and providing greater security for educational practice.
References
BIANCHETTI, Lucídio; VALLE, Ione Ribeiro; PEREIRA, Gilson R. de M. Pereira. O fim dos intelectuais acadêmicos? Induções da Capes e desafios às associações científicas. Campinas, SP: Autores Associados, 2015. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referenciais para formação de professores. Brasília: MEC, 1999.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, Edição Extra, p. 1, 26 jun. 2014.
CHAUÍ, Marilena de Souza. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora Unesp. 2001.
CORTELLA, Mário Sérgio. Por que fazemos o que fazemos? Aflições vitais sobre o trabalho, carreira e realização. São Paulo: Planeta, 2017.
DAVOGLIO, Tárcia Rita; SANTOS, Bettina Steren dos.Escala de Motivação Docente: desenvolvimento e validação. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 33, n. 65, p. 201-218, jul./set. 2017a.ISSN 1984-0411. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47470.
DAVOGLIO, Tárcia Rita; SANTOS, Bettina Steren dos. Motivação docente: reflexões acerca do construto. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 22, n. 3, p. 772-792, nov. 2017b.ISSN 1982-5765. DOI: https://doi.org/10.1590/s1414-40772017000300011.
DEMO, Pedro. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.
DIAS, Karina de Araújo. A Formação Continuada dos profissionais da Educação da Rede Municipal de Florianópolis: Governamento e Constituição de Subjetividades Docentes.2017. 305 f. Tese (Doutorado em Educação) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2017.
FLORIANÓPOLIS, Secretaria Municipal de Educação. Proposta Curricular da Rede Municipal de Florianópolis – 2016. Organizada por Claudia Cristina Zanela, Ana Regina Ferreira de Barcelos e Rosângela Machado. Florianópolis: PMF, 2016a.
FLORIANÓPOLIS. Lei Municipal nº 2.915, de 23 de dezembro de 2003. Institui o Plano de Vencimentos e de Carreira do Magistério Público e da outras providências. Leis Municipais, [S. l.], 21 out. 2019. Disponível em: https://encurtador.com.br/hnrzM. Acesso em: 03 fev. 2024.
FRANCO, Maria Laura P. B. Análise de conteúdo. 4. ed. Brasília: Liber Livro, 2018.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI, Bernadette Angelina; VARGAS, Carlos. Formação de professores em pauta. YouTube, Canal Jeduca, [S. l.], jun. 2019. 1 vídeo (70 min.) Color. Disponível: https://encurtador.com.br/iHJY1. Acesso em: 03 fev. 2024.
GATTI, Bernardete A.; ANDRÉ, Marli. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (org.). Metodologia da pesquisa qualitativa em educação: teoria e prática. 2.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos aos/às professores/as. In: NÓVOA, Antonio (org). Vida de professores. 2.ed. Portugal: Porto, 1995, p. 31-61.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Reorganização gerencialista da escola e trabalho docente. Educação: Teoria e Prática, [S. l.], v. 21, n. 38, p. 59-68, out./dez. 2011. Disponível em: https://encurtador.com.br/FK248. Acesso em: 03 fev. 2024.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo. A pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 8. ed. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 2013.
LÜDKE, Menga. Educação e Pesquisa Qualitativa no Brasil. YouTube, Geces Grupo de Estudos, [S. l.], 27 ago. 2015. 1 vídeo (39 min.) Color. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=mlSSO03ZfzY. Acesso em: 03 fev. 2019.
MASSON, Gisele. Requisitos Essenciais para a atratividade e a permanência na carreira docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p.849-864, jul./set. 2017.ISSN 1678-4626. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/es0101-73302017169078.
MINAYO, Maria Cecilia de Souza. O legado da pesquisa qualitativa. YouTube, Canal Geces Grupo de Estudos, [S. l.], 27 ago. 2015. 1 vídeo (51 min.) Color. Disponível em: https://bit.ly/36hyuWV. Acesso em: 03 fev. 2024.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, dez. 2017.ISSN 0100-1574. http://dx.doi.org/10.1590/198053144843.
PORTELLA, Vanessa Cristina Máximo. Aos professores mestres: a contribuição do Mestrado na formação continuada de professores da Educação Básica.2008.152 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
SECRETARIA de Educação. Prefeitura de Florianópolis, Florianópolis, [201]. Disponível em: https://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/ index.php?cms=formação+continuada. Acesso em: 03.fev.2024.
SILVA, Kátia Augusta Curado Pinheiro Cordeiro. Professores com formação stricto sensu e o desenvolvimento da pesquisa na Educação Básica da rede pública de Goiânia: realidade, entraves e possibilidades. 2008. 292 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.
SINDICATO DOS TRABALHADORES NO SERVIÇO PÚBLICO MUNICIPAL DE FLORIANÓPOLIS. Acordo Coletivo de Trabalho – Data Base 2015-2016. Florianópolis, 2015. Disponível em: https://bit.ly/2J7SwLz. Acesso em: 02 fev. 2024.
SINDICATO DOS TRABALHADORES NO SERVIÇO PÚBLICO MUNICIPAL DE FLORIANÓPOLIS. Estatuto do Sintrasem com as alterações introduzidas pela Assembleia Geral de 16 de julho de 2020. Florianópolis, 2020. Disponível em: https://bit.ly/35K59nY. Acesso em: 03 fev. 2024.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).