AS BONECAS KARAJÁ EM AULAS DE CIÊNCIAS: CAMINHOS PARA A IMPLEMENTAÇÃO DA LEI 11.645/08 E DIÁLOGO COM OS DIREITOS HUMANOS
DOI:
https://doi.org/10.12957/periferia.2015.21973Abstract
DOI: 10.12957/periferia.2015.21973
A inserção de temas da cultura indígena está presente na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, a partir da Lei 11.645 de 2008. Assim, as disciplinas da área científica passam a ser aliadas na busca pela construção de uma Educação que valorize a diversidade cultural brasileira. O presente artigo traz uma possibilidade de implementação da lei 11.645/2008 a partir da construção de uma estratégia didática que envolve os campos de CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade) e Educação em Artes. Para isso trazemos as bonecas Karajá – típicas de uma etnia da região do Tocantins – e destacamos a importância de pensar uma Educação em Ciências a partir de uma perspectiva de Direitos Humanos, com destaque ao direito indígena de praticar e revitalizar as suas tradições e costumes culturais.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of the authorship of the work and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).