A look at black literature with a decolonial bias:

implications for a critical literary literacy on the skoob platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2023.74194

Keywords:

Critical and literary literacy, Decolonial black literature, Skoob platform

Abstract

This article discusses the role of decolonial literature, with an emphasis on literature produced by black women, as a prerequisite for the formation of critical literary literacy on the Skoob platform (2009), an open and free virtual reading social network: to discuss the use of digital technologies as a resource for pluralizing the use of language in a conscious and ethical way; foster the development of critical thinking as a contribution to the decolonization of knowledge and language; and, finally, argue in favour of critical literary literacy on the Skoob platform, as a way of elevating black Literature. Methodologically, we relied on netnographic research, Kozinets (2014), analyzed under the premises of the interpretivist qualitative approach, in the concepts of decolonial studies, Guerrero Arias (2010), multilearning, New London Group (2021), Rojo (2009) and critical literacies. We inferred that given the multiplicity of communication channels and media, combined with multiculturalism, the use of spaces such as the Skoob (2009) reading social network helps to strengthening the plurality of discourses, favoring engagement in critical literary literacy. It was also found that the Skoob platform shows pedagogical potential for the practice of multiliteracies by "giving a voice" to the reader, who through their interlocutions and positions construct the meanings of their literary experiences, based on the use of multiple languages, contributing to ratifying the place of Black Literature, as well as suggesting agency in literary choices through a dialogical and critical discursive space.

Author Biographies

Luane Gomes Almeida, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, GO, Brasil

Mestranda pelo Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias da Universidade Estadual de Goiás (PPG-IELT/ UEG). Especialista em Linguística Aplicada ao ensino de língua portuguesa pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Graduada em Letras Português pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI). Membro do grupo de pesquisa LECCE – Letramentos, Cultura, Conectividade e Educação. Atua como professora efetiva de língua portuguesa na Educação Básica da Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal- Brasília.

Olira Saraiva Rodrigues, Universidade Estadual de Goiás (UEG), Anápolis, GO, Brasil

Pós-doutorado pelo Departamento de Ciências da Comunicação e da Informação da Faculdade de Letras da Universidade do Porto em Portugal (FLUP). Pós-doutorado em Estudos Culturais pela Faculdade de Letras (UFRJ). Doutorado em Arte e Cultura Visual (UFG). Mestrado em Educação (PUC-Goiás). Graduação em Letras (UEG). Docente do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Educação, Linguagem e Tecnologias (PPG-IELT/UEG). Líder do grupo de pesquisa LECCE – Letramentos, Cultura, Conectividade e Educação.

 

Published

2023-11-28

How to Cite

Almeida, L. G., & Rodrigues, O. S. (2023). A look at black literature with a decolonial bias: : implications for a critical literary literacy on the skoob platform. Pensares Em Revista, (28), 92–110. https://doi.org/10.12957/pr.2023.74194

Issue

Section

DOSSIÊ 28 - LITERATURA INFANTOJUVENIL: PERSPECTIVAS CONTEMPORÂNEAS / CHILDREN'S LITERATURE: CONTEMPORARY PERSPECTIVES