INTRA-ACTING SPIRITUALITY/RELIGIOSITY IN LANGUAGE EDUCATION FOR MULTIPOLAR JUSTICE

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2024.87234

Palabras clave:

Applied Linguistics, Spirituality, Religiosity, Justice

Resumen

Our aim is to present a preliminary study by means of a pedagogical practice on spirituality/religiosity, in Language classes at two Brazilian public universities. We argue that coloniality keeps on turning differences into homogeneous values in order to privilege the elite (Mignolo, 2015). It holds a qualitative and interpretive methodological orientation, bringing the multimodal construction of students and criticality. We assume that spirituality/religiosity can function as an intra-action device that makes and unmakes boundaries among humans and non-humans, culture and nature, science, ethics, and the social, to broaden language (Haraway, 2022, Barad, 2007). We partially conclude that identity reconstruction and pedagogical decisions on this bruised planet require attention to Afro-Brazilian and indigenous religions in language studies towards more sustainable becoming.

Biografía del autor/a

Nara Hiroko Takaki, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutora em Estudos linguísticos e Literários pela Universidade de São Paulo (USP). Professora associada de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens da UFMS. Atuação em Linguística Aplicada, Educação linguística crítica, Letramentos, Decolonialidades e Translinguagens. Temas de interesse: Justiça social, ética em linguagens, interpretação, uso de tecnologias no ensino de línguas.

Simone Batista da Silva

Licenciada em Letras, mestre em Educação e doutora em Letras - estudos linguísticos e literários em inglês, com pós-doutorado nesta mesma área. É professora-pesquisadora na área de Ensino de Língua Inglesa no DTPE/UFRRJ, e atua na licenciatura em Letras e na pós-graduação em Educação com a Linha de Pesquisa Educação, Linguagens e Culturas. É líder do GEPELI - Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Língua Inglesa, e pesquisadora do Projeto Nacional de Letramentos - PNL/USP. Sua produção científica se concentra nas áreas de formação de professores de línguas, teorias decoloniais de educação linguística, e as relações entre linguagem, espiritualidade e sustentabilidade.

Citas

ALHEIT, P. The concept of “biographicity” as background theory of lifelong learning? Adult Education Discourses, Zielona Góra, v. 19, p. 9-22, 2018. Disponível em: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-7bd3d37b-f76e-495b-b98c-f3c1626a50ea. Acesso em: 12 nov. 2023.

BARAD. K. Meeting the universe halfway: quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Durham: Duke University Press, 2007.

BARAD, K. What flashes up: theological-political-scientific fragments. In: KELLER, C.; RUBENSTEIN, M. J. (ed.). Entangled worlds: religion, science, and new materialisms. New York: Fordham University Press, 2007. p. 21-88.

BRAIDOTTI, R. The posthuman. 1. ed. Cambridge: Polity Press, 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Presidência da República/Casa Civil. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm Acesso em 20 dez 2024

CANAGARAJAH. S. Forward: complexifying our understanding of spirituality. In:

WONG, M. S.; MAHBOOB, A. Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018, p. xvii-xix.

CANAGARAJAH. S. Can we talk? finding a platform for dialogue among values-based professionals in post-positivist education. In: WONG, M. S.; CANAGARAJAH, S. (ed.). Christian and critical English language educators in dialogue: pedagogical and ethical dilemmas. New York, London: Routledge, 2009, p. 75-86.

CROATTO, J. S. As linguagens da experiência religiosa: uma introdução à fenomenologia da religião. Tradução de Carlos Maria Vásquez Gutiérrez. 3ª ed. São Paulo: Paulinas, 2010.

DUNKER, C.; LOPES, M. Dunker e Mauro: psicanálise e espiritualidade. [S. l.: s. n.], 16 mai. 2019. 1 vídeo (60 min 14 s). Publicado pelo canal Paz e Bem. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jmhvy-WOb94. Acesso em: 8 abr. 2024.

EVERETT, D. L. Linguagem: a história da maior invenção da humanidade. Tradução de Maurício Resende. 1ª ed. São Paulo: Contexto, 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. 1ª ed. São Paulo: Editora UNESP, 2005.

GOMES, L. Escravidão: da corrida do ouro em Minas Gerais até a chegada da corte do dom João ao Brasil. Rio de Janeiro: Globo Livros, v. 2, 1ª. ed., 2021.

GROSFOGUEL, R. Racismo/sexismo epistémico, universidades occidentalizadas y los cuatro genocídios/epistemicidios del largo siglo XVI. (2013). Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39630036002. Acesso em: 10 de out. 2024.

HARAWAY, D. J. Staying with the trouble: making kin in the chthulucene. Durham: Duke University Press, 2016.

HARAWAY, D. J. Quando as espécies se encontram. São Paulo: Ubu Editora, 2022.

IBGE. Panorama do Censo 2022. In: gov.br. Brasil: Instituto Brasileiro de Geografia e Estátistica, [202-]. Disponível em: https://censo2022.ibge.gov.br/panorama/. Acesso em: 16 abr. 2024.

INTERCULTURALIDADE e decolonialidade: trazer o corpo de volta e marcar o não marcado. [S. l.: s. n.], 28 set. 2020. 1 vídeo (169 min 34 s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=j4PpGnMtsxY. Acesso em: 10 jun. 2023.

KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

KRENAK, A. A vida não é útil. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

KUBOTA, R. Possibilities for nonattachment: investigating the affective dimension of imposition. In: WONG, M. S.; MAHBOOB, A. Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018, p. 63-74.

KUBOTA, R. Spiritual dimensions in language teaching: a personal reflection. In: WONG, M. S.; CANAGARAJAH, S. (ed.). Christian and critical English language educators in dialogue: pedagogical and ethical dilemmas. New York, London: Routledge, 2009. p. 225-234.

KWOK, P. L. Globalization, gender and peacebuilding: the future of interfaith dialogue. New Jersey: Paulist Press, 2012.

MAHBOOB, A.; COURTNEY, E. Spirituality and English language teaching: moving forward. In: WONG, M. S.; MAHBOOB, A. (ed.). Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018. p. 207-215. Disponível em: https://www.degruyter.com/document/doi/10.21832/9781788921541-017/html. Acesso em: 10 out. 2023.

MENEZES DE SOUZA, L. M. T. Interculturalidade e decolonialidade: trazer o corpo de volta e marcar o não marcado. TV UFRB : YouTube, 28 de setembro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=j4PpGnMtsxY. Acesso em: 21 abr. 2024.

MORGAN, B. The pedagogical dilemmas of faith in ELT: a dialogic response. In: WONG, M. S.; CANAGARAJAH, S. (ed.). Christian and critical English language educators in dialogue: pedagogical and ethical dilemmas. New York, London: Routledge, 2009. p. 193-204.

NICOLESCU, B. Manifesto da Transdisciplinaridade. 3ª ed. São Paulo: Triom, 1999.

PENNYCOOK, A. Is dialogue possible? Anti-intellectualism, relativism, politics and linguistic ideologies. In: WONG, M. S.; CANAGARAJAH, S. (ed.). Christian and critical English language educators in dialogue: pedagogical and ethical dilemmas. New York, London: Routledge, 2009. p. 60-65.

QUIJANO, A. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTRO-GOMES, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007. p. 93-126.

QUISPE, S. C. Tecendo o sagrado com fios sagrados e queimados. In: CALDEIRA, C. (org.). Teologia feminista negra: vozes que ecoam da África e da América Latina. Petrópolis: Vozes, 2023. p. 63-92.

RAMANATHAN, V. Questioning religious “ideals” and intentionalities: staving off religious arrogance and bigotry in ELT. In: WONG, M. S.; CANAGARAJAH, S. (ed.). Christian and critical English language educators in dialogue: pedagogical and ethical dilemmas. New York, London: Routledge, 2009. p. 72-74.

SHARMA, B. K. The relevance of hinduism to English language teaching and learning. In: WONG, M. S.; MAHBOOB, A. Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018, p. 85-102.

SILVA, S. B. De racistas compulsórios a antirracistas: contribuições possíveis para mudanças urgentes. Pensares em Revista, n 22. 2021. p 34-55 Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/pensaresemrevista/article/view/61166 . Acesso em: 14 dez 2024. DOI: https://doi.org/10.12957/pr.2021.61166.

SILVA, S. B. Linguagem, espiritualidade e a democracia brasileira. In: JORDÃO, C; FRAGUAS, M.M.M.; OLIVEIRA, M. L. C.; ROSA DA SILVA, V. (Orgs.) Insurgências decoloniais na Linguística Aplicada – estudos e experiências. Curitiba: CRV, 2023.

SIMAS, L. A. Santos de casa: fé, crenças e festas de cada dia. 1ª ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2022.

SIMAS, L. A.; RUFINO, L. Flecha no tempo. 1ª ed. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.

SMITH, D. I. On viewing learners as spiritual beings: implications for language educators. CELEA News, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 5-11, fev. 2009. Disponível em: https://calvin.edu/directory/publications/on-viewing-learners-as-spiritual-beings. Acesso em: 4 dez. 2023.

SOUSA, L. P. de Q. A posthumanist perspective on an English course at a private language school. 2022. Tese (Doutorado em Letras e Linguística) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022. Disponível em: https://repositorio.bc.ufg.br/tedeserver/api/core/bitstreams/7229e736-1df2-4c54-89a8-759bf883a99c/content. Acesso em 20 de dez de 2024.

STENGERS. I. Uma outra ciência é possível: manifesto por uma desaceleração da ciência. Tradução de Fernando Silva e Silva. 1ª ed. Rio de Janeiro: Bazar do tempo, 2023.

TAKAKI, N. H. Influências das práticas de espiritualidades no ensino e pesquisa de línguas: uma emergência na Linguística Aplicada. In: ROCHA, C. H.; MACIEL, R. F. (Orgs.) Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. 1 ª ed. Campinas: Pontes Editores, 2011.

VANDRICK, S. Multiple, complex and fluid religious and spiritual influences on English language educators. In: WONG, M. S.; MAHBOOB, A. Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018, p. 103-118.

WALSH, C. Interculturality and decoloniality. In: MIGNOLO, W.; WALSH, C. On decoloniality: concepts, analytics, praxis. Durham: Duke University Press, 2018. p. 57-80.

WONG, M. S.; CANAGARAJAH, S. Christian and critical English language educators in dialogue: pedagogical and ethical dilemmas. New York, London: Routledge, 2009.

WONG, M. S. The dangers and delights of teacher spiritual identity as pedagogy. In: WONG, M. S.; MAHBOOB, A. (ed.). Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018. p.15-31.

WONG, M. S.; MAHBOOB, A. Spirituality and English language teaching: religious explorations of teacher identity, pedagogy and context. Bristol: Multilingual Matters, 2018.

Publicado

2024-12-17

Cómo citar

Takaki, N. H., & Silva, S. B. da. (2024). INTRA-ACTING SPIRITUALITY/RELIGIOSITY IN LANGUAGE EDUCATION FOR MULTIPOLAR JUSTICE . Pensares Em Revista, (32), 155–178. https://doi.org/10.12957/pr.2024.87234