A REMIÇÃO PELA LEITURA: A EDUCAÇÃO COMO UM INSTRUMENTO DE TRANSFORMAÇÃO SOCIAL NO CONTEXTO PRISIONAL / REDUCTION OF TIME SERVED THROUGH READING: EDUCATION AS A TOOL FOR SOCIAL CHANGE IN THE PRISONAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2024.81977

Keywords:

Educação, Remição Pela Leitura, Resenhas

Abstract

This article analyses the reviews produced by reentering offenders participating in the “Redemption through reading” project. The project highlights the importance of education as a transformation and social reinstatement tool, it was instituted by the Minas Gerais Military Court of Justice (TJMG) as a form of viability of the remission of sentence through study, established in Law 7.2010, of the 11th of July of 1984, known as the penal execution law. The proposition is a collaboration between the Tutorial Education Program (TEP) of the Federal University of Viçosa’s pedagogy course, with the public defender’s office and the Visconde do Rio Branco (VRB) correctional facility. The accomplished study focused on the analysis and observation of data obtained in 2023, from the reviews made by reentering offenders of the VRB correctional facility. Using those reviews as main documentary corpus for the analysis achievement, it was possible to extract relevant data, such as the participants’ education level, plagiarized reviews, identification of unreadable texts and final review notes. In total, 307 reviews were analyzed, and it was determined that the project, as social policy, forms as an effective tool leading to changes in the Prison Units, developing the involvement of reading and writing practices that plays an important part in educational process continuity and the social reinstatement of the reentering offender after serving your confinement. In summary, the importance of efforts that focus on education as a powerful tool to human development.

Author Biographies

Samantha Aparecida Correa Alves, ufv

Graduanda em Pedagogia na Universidade Federal de Viçosa (UFV). Membro do Programa de Educação Tutorial (PET/EDU/UFV) e do Programa de Residência Pedagógica. Atualmente realiza pesquisas na área de Políticas Educacionais e Inclusiva.

Marayana Medeiros Bon Tempo, Universidade Federal de Viçosa

Graduanda do curso de Pedagogia na Universidade Federal de Viçosa, em Minas Gerais. Membro do Programa de Educação Tutorial (PET/EDU/UFV) e do grupo de pesquisa POLETIZE. Atualmente realiza pesquisa na área de Educação de Jovens e Adultos

Maísa Aparecida de Oliveira, Universidade Federal de Viçosa

Professora da Carreira de Magistério Superior da Universidade Federal de Viçosa. Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação também pela UFSCar. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Viçosa. Membro dos Grupos de Pesquisas "Sociologia, Trabalho e Educação" e "POLETIZE". Atualmente é Tutora do Programa de Educação Tutorial Conexões e Saberes. Foi Coordenadora do Curso de Pedagogia da UFV. Foi bolsista FAPESP no Mestrado e no Doutorado. É membro-pesquisadora da Rede Universitas/BR. 

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Published

2024-04-30

How to Cite

Alves, S. A. C., Bon Tempo, M. M., & Oliveira, M. A. de. (2024). A REMIÇÃO PELA LEITURA: A EDUCAÇÃO COMO UM INSTRUMENTO DE TRANSFORMAÇÃO SOCIAL NO CONTEXTO PRISIONAL / REDUCTION OF TIME SERVED THROUGH READING: EDUCATION AS A TOOL FOR SOCIAL CHANGE IN THE PRISONAL CONTEXT. Pensares Em Revista, (30), 43–67. https://doi.org/10.12957/pr.2024.81977

Issue

Section

DOSSIÊ 30 - DA VOZ DE PRISÃO ÀS FALAS POR LIBERTAÇÃO: PRÁTICAS ARTÍSTICAS E EDUCACIONAIS EM CONTEXTOS DE RESTRIÇÃO DE LIBERDADE / DOSSIER 30 - FROM THE VOICE OF IMPRISONMENT TO DISCOURSES FOR LIBERATION: ARTISTIC AND EDUCATIONAL PRACTICES IN CONTEXTS OF RESTRICTED FREEDOM