THE BIGGEST CHALLENGES FOR SLOVAK STUDENTS IN LEARNING THE SUBJUNCTIVE MOOD IN PORTUGUESE / OS MAIORES DESAFIOS NA APRENDIZAGEM DO MODO CONJUNTIVO EM PORTUGUÊS PARA ESTUDANTES COM O ESLOVACO COMO LÍNGUA MATERNA

Autores

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2023.79966

Resumo

Abstrct: The conjunctive mood is a particularly challenging question for Slovak users of Portuguese, not least because it doesn't exist in our language. University students learn the tenses of the conjunctive mood for several years, and we know from teaching experience that even students in their final semesters who have a good knowledge of Portuguese often have doubts about its correct use and even try to avoid it in oral speech for fear of making mistakes. In this article, we therefore highlight the most prominent problems Slovak students encounter when acquiring the conjunctive mood. At the same time, we provide a series of example sentences to help students better understand the particularities and subtleties of this verbal mode and present types of exercises that will help them consolidate the knowledge they have acquired in practice.

Resumo: O modo conjuntivo é uma questão particularmente desafiante para os utilizadores eslovacos da língua portuguesa, logo à partida pelo fato de esse modo verbal não existir na nossa língua. Os estudantes universitários aprendem os tempos do modo conjuntivo durante vários anos, e sabemos, por experiência de prática pedagógica, que mesmo os alunos dos últimos semestres, com bons conhecimentos de português, têm muitas vezes dúvidas quanto ao seu uso correto, tentando até evitá-lo no discurso oral por recearem cometer erros. Neste artigo, destacamos, pois, os problemas mais salientes com que os estudantes eslovacos se deparam na aquisição do modo conjuntivo. Ao mesmo tempo, fornecemos uma série de frases de exemplo para ajudar os alunos a compreender melhor as particularidades e as subtilezas desse modo verbal e apresentamos tipos de exercícios que os ajudarão a consolidar na prática os conhecimentos adquiridos.

Biografia do Autor

Jana Benková Marcelliová , Univerzita Komenského v Bratislave (Universidade Comenius em Bratislava)

Univerzita Komenského v Bratislave (Universidade Comenius em Bratislava)

Silvia Slaničková, Univerzita Komenského v Bratislave (Universidade Comenius em Bratislava

 - Univerzita Komenského v Bratislave (Universidade Comenius em Bratislava)

Ján Tupý, Univerzita Komenského v Bratislave (Universidade Comenius em Bratislava)

Univerzita Komenského v Bratislave (Universidade Comenius em Bratislava)

Downloads

Publicado

2023-12-27

Como Citar

Benková Marcelliová , J., Slaničková, S., & Tupý, J. (2023). THE BIGGEST CHALLENGES FOR SLOVAK STUDENTS IN LEARNING THE SUBJUNCTIVE MOOD IN PORTUGUESE / OS MAIORES DESAFIOS NA APRENDIZAGEM DO MODO CONJUNTIVO EM PORTUGUÊS PARA ESTUDANTES COM O ESLOVACO COMO LÍNGUA MATERNA. Pensares Em Revista, (29), 175–190. https://doi.org/10.12957/pr.2023.79966