Otávio Júnior's children's literature:

poetical views about the periphery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2023.78166

Keywords:

Children's literature. , Literary art. , Peripheral characters. , Sensitive topics. , Otávio Júnior.

Abstract

It is known that contemporary children's literature has been gaining new plots and characters that dialog with diversities. From this perspective, the text discussed herein presents an analysis of two books that bring the periphery as the main scenario of poetic experiences, namely: O Chefão lá do Morro (2020b) and O garoto da camisa vermelha (2020a) both written by Otávio Júnior and illustrated by Angelo Abu. The books present some sensitive topics that involve peripheral communities, but distanced from media stereotypes and, at the same time, full of poetry, hope and respect for the culture and people who live in these locations. Therefore, the literary art of the works materialized by the language and illustrations and the potential for human formation of these readings were analyzed. The analyses made it possible to realize that these books can be read and worked on in any context because they present a narrative that sensitizes, enchants, and instigates different sorts of readers. It is also clear the creativity of the author in provoking the readers to reread the text and themselves as well, paying special attention to the deconstruction and reconstruction of views on the favelas. Thus, Otávio Júnior's importance in the current literature scene stands out, especially for presenting his art with sensitive and hopeful eyes.

Author Biographies

Erica Bastos da Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), Amargosa, BA, Brasil

Pós-doutoranda no Programa de pós-graduação em Letras na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutora e mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Graduada em Pedagogia também pela UFBA.  Professora Adjunta da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB), no Centro de Formação de Professores. Vice-líder do grupo de pesquisa e extensão LEIA (Leitura, Escrita, Identidade e Artes). Coordena a pesquisa intitulada A leitura literária na escola: reflexões sobre a formação do leitor nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, vinculada a linha de pesquisa leitura, literatura e direitos humanos do LEIA. Tem experiência na área de Educação e Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: Alfabetização, Letramento, Leitura Literária, Formação de Leitores e Escritores, Metodologia da Pesquisa, Pesquisa em Educação, Educação à Distância, Letramento literário, Literatura Infantil e Juvenil.

Regina Michelli, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

É professora associada e pesquisadora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), pós-doutorada pela USP e pela UFU, atuando no Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ. Desenvolve projeto de pesquisa em Literatura Infantojuvenil, acerca de contos de fadas, configurações arquetípicas do masculino e do feminino, maravilhoso e insólito, tendo por corpus narrativas da tradição e da contemporaneidade. É bolsista Prociência UERJ/ FAPERJ desde 2018. É líder do Grupo de Pesquisa CNPq-UERJ Encontros com a Literatura Infantil/Juvenil: ficção, teorias e práticas (EnLIJ), e coordenadora do Núcleo de Estudos em Literatura Infantojuvenil da UERJ (NELIJ-UERJ).

 

Published

2023-11-28

How to Cite

da Silva, E. B., & Michelli, R. (2023). Otávio Júnior’s children’s literature: : poetical views about the periphery. Pensares Em Revista, (28), 34–54. https://doi.org/10.12957/pr.2023.78166

Issue

Section

DOSSIÊ 28 - LITERATURA INFANTOJUVENIL: PERSPECTIVAS CONTEMPORÂNEAS / CHILDREN'S LITERATURE: CONTEMPORARY PERSPECTIVES