UNDERSTANDING THE BELIEFS AND EMOTIONS OF A LANGUAGE TEACHER EDUCATOR: A CASE STUDY / Compreendendo as crenças e emoções de uma professora formadora de línguas: um estudo de caso

Autores

DOI:

https://doi.org/10.12957/pr.2021.60497

Palavras-chave:

Linguística Aplicada, Letras, Ensino de Línguas

Resumo

Abstract: Language teacher educators play a pivotal role in teacher education, since their decision-making, actions and methods can influence student-teachers’ careers. Nevertheless, few studies have focused on language teacher educators, or on their beliefs and emotions. This qualitative study is part of a larger study (GODOY, 2020)[1] which aimed at investigating the beliefs and emotions of a language teacher educator about language teacher education. Visual and written narratives and oral interviews were used as data collection instruments, and then subjected to content analysis. The results suggested that the language teacher educator believes that language teacher education should include students’ mental health and Psychology as key elements, as they can help both professors and student-teachers understand and deal with the emotions underlying the language learning process. In addition, the teacher educator reported experiencing emotions of happiness and passion related to her profession and her relationship to students, but also frustration towards some aspects about the undergraduate language major where she teaches. Implications of this study point out to the need of investigating language teacher educators’ beliefs and emotions in relation to their pedagogical practices.

 

Keywords: Visual narratives. Beliefs. Emotions. Language teacher educators.


[1] This study is part of the Master's Thesis in Applied Linguistics by GODOY (2020). It was partially financed by the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Finance Code 001.

Biografia do Autor

Pauliane Ferreira Gandhi de Godoy, Universidade Federal de Viçosa

Mestre em Letras pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Federal de Viçosa (Estudos Linguísticos - Linguística Aplicada). Especialista em Ensino de Língua Inglesa pela Faculdade do Noroeste de Minas e Especialista em Educação Empreendedora pela Universidade Federal de São João Del Rei. Neuropsicopedagoga Clínica e Institucional pela Faculdade Metropolitana. Licenciada em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Juiz de Fora.  Possui ampla experiência como professora de Língua Inglesa em escolas regulares e cursos de idiomas. Seus temas de interesse de pesquisa são: formação de professores de línguas e professores formadores, crenças, emoções e identidades.

Ana Maria Ferreira Barcelos, Universidade Federal de Viçosa

Professora Titular do Departamento de Letras da Universidade Federal de Viçosa. Possui graduação em Letras Português Inglês pela Universidade Federal de Viçosa (1989), mestrado em Lingüística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (1995), doutorado em Teaching English As a Second Language - The University Of Alabama (2000) e pós-doutorado em Linguistica Aplicada pela Universidade de Carleton, Ottawa, Canada (2009) e pela Universidade da Flórida, Gainesville, EUA (2019). Tem experiência na área de Lingüística Aplicada, com ênfase em Crenças Sobre Aprendizagem e Ensino de Línguas Estrangeiras, Emoções de Professores e Alunos e Pedagogia Amorosa, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, crenças de alunos e professores sobre ensino e aprendizagem de inglês, emoções no ensino de línguas, e a relação entre crenças, identidades e emoções. É autora de vários arigos, livros e coletâneas sobre crenças no ensino e aprendizagem de linguas, dentre eles, Beliefs about SLA: New research approaches, com Paula Kalaja, da editora Kluwer/Springer, 2003; e Beliefs, Agency and Identity in Foreign Language Learning and Teaching, com Paula Kalaja, Maria Ruohotie-Lyhty, e Mari Aro, pela editora Palgrave/MacMIllan, 2016.

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Publicado

2021-12-14

Como Citar

Godoy, P. F. G. de, & Barcelos, A. M. F. (2021). UNDERSTANDING THE BELIEFS AND EMOTIONS OF A LANGUAGE TEACHER EDUCATOR: A CASE STUDY / Compreendendo as crenças e emoções de uma professora formadora de línguas: um estudo de caso. Pensares Em Revista, (23), 47–71. https://doi.org/10.12957/pr.2021.60497

Edição

Seção

DOSSIÊ 23: CRENÇAS, EMOÇÕES E IDENTIDADES: ASPECTOS FLUIDOS E FRAGMENTADOS NO ENSINO DE LÍNGUAS / BELIEFS, EMOTIONS AN