Projeto político-pedagógico e formação crítico-reflexiva: elementos facilitadores e dificultadores [Political pedagogical project and critical thinking-based education: facilitators and hindrances
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.21111Keywords:
Educação em enfermagem, Educação superior, Educação, Bacharelado em enfermagem.Abstract
Objetivo: identificar, na literatura científica da enfermagem, elementos facilitadores e dificultadores da construção do projeto político-pedagógico e da formação crítico-reflexiva de enfermeiros. Método: revisão integrativa guiada pelas questões: O que a literatura expressa sobre a construção do projeto político-pedagógico e a formação crítico-reflexiva? Que elementos são facilitadores e dificultadores desses processos? Pesquisados artigos entre 2001 e 2013 no banco de dados virtuais do SciELO; adotados os descritores: formação em enfermagem; projetos políticos pedagógicos; integralidade no cuidado, prática reflexiva em enfermagem, educação em enfermagem, liderança em enfermagem, educação superior e graduação. Resultados: os 12 artigos selecionados foram analisados a partir dos eixos: elementos facilitadores; elementos dificultadores. Conclusão: o processo de construção de projetos e a formação crítico-reflexiva em enfermagem requerem trabalho coletivo envolvendo direta e indiretamente discentes, docentes e profissionais envolvidos com o ensino. Os desafios, entre outros encontrados, estão neste processo de construção coletiva e participação.
ABSTRACT
Objective: to identify, in the nursing scientific literature, elements that facilitate and impede the construction of a political pedagogical project and nurse training based on critical thinking. Method: this integrative review was guided by the questions: What does the literature say about constructing a political pedagogical project and critical thinking-based training? What elements facilitate and hinder these processes? Articles from 2001 to 2013 were searched in the SciELO virtual database, using the descriptors: nursing training, pedagogical political projects, comprehensive care, thoughtful practice in nursing, nursing education, nursing leadership, higher education and graduation. Results: the 12 articles selected were analyzed in terms of facilitating elements and hindrances. Conclusion: the process of constructing projects and of training nurses on the basis of critical thinking requires a collective endeavor engaging, directly and indirectly, the students, teachers and other professionals involved in teaching. In part, the challenges were found to be in this process of collective construction and participation.
RESUMEN
Objetivo: identificar, en la literatura científica de enfermería, los elementos facilitadores y dificultadores de la construcción del proyecto político-pedagógico y de la educación crítica-reflexiva de enfermeros. Método: revisión integrada guiada por las preguntas: ¿Qué expresa la literatura sobre la construcción del proyecto político-pedagógico y la formación crítico-reflexiva? ¿Qué elementos son facilitadores y dificultadores de estos procesos? Han sido investigados artículos entre 2001 y 2013 en la base de datos virtual SciELO; han sido adoptado los descriptores: educación en enfermería; proyectos político-pedagógicos; integralidad en la atención, la práctica reflexiva en enfermería, educación en enfermería, liderazgo en enfermería, educación superior y graduación. Resultados: los 12 artículos seleccionados fueron analizados a partir de los ejes: elementos facilitadores; elementos dificultadores. Conclusión: el proceso de construcción de proyectos y la educación crítico-reflexiva en enfermería requieren un trabajo colectivo involucrando directa e indirectamente a los estudiantes, profesores y profesionales que trabajan en la enseñanza. Los desafíos, entre otros encontrados, están en este proceso de construcción colectiva y participación.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.