Knowledge and action of the nutritionist about sustainable diets in school feeding

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/demetra.2021.60571

Keywords:

Diet. School Feeding. Nutritionist. Environment.

Abstract

Introduction: Sustainability issues in the National School Feeding Program (PNAE, in its acronym in Portuguese) have been increasingly pressing, and nutrition professionals are key in this process. Objectives: To verify knowledge, actions and importance given to the sustainable diets dimensions by nutritionists working in school feeding programs in the southwestern and western State of Paraná, Brazil. Methods: This is a cross-sectional study based on an online questionnaire on knowledge, importance given to, and actions regarding sustainability, which was answered by 32 nutritionists. The PSPP software, for descriptive analysis, and the Mann Whitney test were used. Results: It was found that most respondents (62.5%) did not have academic training on the subject and considered they did not have sufficient knowledge about sustainable diets. Although all of them consider sustainability aspects to be very or moderately important, the environmental dimension had the lowest percentage as “very important” (75%). Regarding actions, it was observed that those related to compliance with legislation and economy obtained greater adherence from nutritionists. A significant association (p<0.05) was found between the importance given to the economic dimension and the number of sustainability actions carried out by nutritionists. The data show that professionals who carry out more sustainable actions tend to be those more concerned with economic aspects than with environmental aspects. Conclusion: There is a need for training and awareness about sustainable diets for these professionals so that they can understand more deeply what the topic encompasses and have more clarity about the actions they must take to achieve sustainability, as well as more financial resources for it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rozane Marcia Triches, Universidade Federal da Fronteira Sul

Professora AssociadaCurso de Graduação em NutriçãoCurso de Pós-Graduação Stricto Sensu em Agroecologia e Desenvolvimento Rural SustentávelUniversidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Izabela Caroline de Brito, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Nutricionista - UFFS

References

Pollan M. Cozinhar: Uma história natural da transformação [Internet]. Rio de Janeiro: [publisher unknown]; 2014 [cited 2021 Apr 27]. Available from: https://www.intrinseca.com.br/upload/livros/1ocap_Cozinhar.pdf

Santos MV. Os Restaurantes por peso no contexto de alimentação saudável fora de casa. Revista de nutrição [Internet]. 2011 [cited 2021 Apr 27]; DOI 10.1590/S1415-52732011000400012. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-52732011000400012&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

Triches RM. Dietas saudáveis e sustentáveis no âmbito do sistema alimentar no século XXI. Saúde em debate [Internet]. 2020 [cited 2021 Apr 27]; DOI 10.1590/0103-1104202012622. Available from: http://orcid.org/0000-0002-4460-4821

FAO. Food and Agriculture Organization. International Scientific Symposium: Biodiversity and Sustainable Diets – United Against Hunger. FAO (Organização das Nações Unidas para a Agricultura e a Alimentação). O Estado Mundial de la Agricultura y la Alimentación 2010. [Acesso em 22 mar 2021]. Available from: http://www.fao.org/3/i3004e/i3004e.pdf

Garnett T. What is a sustainable healthy diet? A discussion paper. Reino Unido: Food Climate Research Network; 2014.

Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria Nacional de Segurança Alimentar e Nutricional. Marco de referência de educação alimentar e nutricional para as políticas públicas. Brasília, DF: A Secretaria, 2012. [Acesso em 22 mar 2021]. Available from: <https://www.nestle.com.br/nestlenutrisaude/Conteudo/diretriz/Marco_Referencia_de_Educacao_Nutricional_Alimentar.pdf>

Brasil. Resolução Nº 6, de 8 de maio de 2020. Atendimento da alimentação escolar aos alunos da educação básica no âmbito do Programa Nacional de Alimentação Escolar - PNAE. Diário Oficial da União 12 mai. 2020; (89, Seção 1) 38.

. Brasil. Lei 11.947/2009 23 de junho de 2009. Atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Diário Oficial da União. 16de junho de 2009.

Tasca CG. Instrumento avaliativo para práticas de sustentabilidade ambiental, social e econômica em unidades de alimentação nutrição institucionais [Tese de doutorado]. Universidade Federal de Santa Catarina; 2020 [cited 2021 Apr 27]. Available from: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/216383/PNTR0268-T.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

Mota EB. Metodologia de avaliação de cardápio Sustentável para serviços de alimentação. Holos [Internet]. 2017 [cited 2021 Apr 27]; DOI 10.15628/holos.2017.5428. Available from:http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5428

Jacob MC. Desenvolvimento de competências para Nutrição no contexto de Sistemas Alimentares Sustentáveis. Ciência & Saúde Coletiva [Internet]. 2020 [cited 2021 Apr 27]; DOI 10.1590/1413-812320202511.31652018. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232020001104369&script=sci_arttext

Naves CC. A atuação profissional do nutricionista no contexto da sustentabilidade. Demetra [Internet]. 2014 [cited 2021 Apr 13]; DOI 10.12957/demetra.2014.6246. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/demetra/article/view/6246/8819

Jeronimo AC. O ensino da sustentabilidade na formação do nutricionista [Trabalho de conclusão de curso]. Universidade Federal do Rio Grande do sul; 2015 [cited 2021 Apr 5]. Available from: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/127240

Bianchini VU. Critérios adotados para a elaboração de cardápios no Programa Nacional de Alimentação Escolar. Revista de nutrição [Internet]. 2020 [cited 2021 Apr 13]; DOI 10.1590/1678-9865202033e190197. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141552732020000100320&lng=en&nrm=iso&tlng=pt

Sousa AA. Cardápios e sustentabilidade: ensaio sobre as diretrizes do Programa Nacional de Alimentação Escolar. Revista de nutrição [Internet]. 2015 [cited 2021 Apr 14]; DOI 10.1590/1415-52732015000200010. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-52732015000200217

Lacerda B. Segunda Sem Carne na Faculdade de Saúde Pública: um Projeto de Intervenção. Meatless Monday at Public Health School: an Intervention Project [Internet]. 2013 [cited 2021 Apr 5]; DOI 10.11606/issn.2316-9060. Available from: https://www.revistas.usp.br/rce/article/view/69055/71504

Regina M., Roberto Tripoli [homepage na internet]. Segunda sem carne faz sucesso no bom prato [cited 20 abr 2021]. Available from: http://www.robertotripoli.com.br/index.php?option=com_content&view=article&catid=34:meio-ambiente-noticias&id=280:segunda-sem-carne-faz-sucesso-no-bom-prato

Roxana BM. Plantas alimentícias não convencionais em escolas de Foz do Iguaçu. SIEPE [Internet]. 2019 [cited 2021 Apr 7]; Available from: https://dspace.unila.edu.br/bitstream/handle/123456789/4627/2018_11_30_ANAIS_SIEPE-251-255.pdf?sequence=1&isAllowed=y

SILVA AP. Alimentos orgânicos da agricultura familiar no Programa Nacional de alimentação Escolar do Estado de Santa Catarina, Brasil. Revista de nutrição [Internet]. 2013 [cited 2021 Apr 7]; DOI 10.1590/S1415-52732013000600009. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-52732013000600009&lng=pt&tlng=pt

Martins VA. Preços de frutas e hortaliças da agricultura orgânica no mercado varejista da cidade de São Paulo. Cctc [Internet]. 2006 [cited 2021 Apr 7]; Available from: http://www.iea.sp.gov.br/ftpiea/ie/2006/tec4-0906.pdf

Triches RM; Schabarum JC;Giombelli JP. Demanda de produtos da agricultura familiar e condicionantes para a aquisição de produtos orgânicos e agroecológicos pela alimentação escolar no sudoeste do estado do Paraná. Revista Nera [Internet]. 2016 [cited 2021 Apr 6]; ISSN: 1806-6755. Available from: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/4095/3416

Darolt MR. Comparação entre a qualidade do alimento orgânico e convencional. - [Internet]. 2003 [cited 2021 Apr 6]; Available from: https://ciorganicos.com.br/wp-content/uploads/2013/09/QUALIDADE-ORGANICO-CONVENCIONAL.pdf

Paraná. Lei Estadual nº 16.751 de 29 de dezembro de 2010 – Institui a merenda escolar orgânica. Curitiba, 2010 [Acesso em 22 mar 2021]. Available from: http://leisestaduais.com.br/pr/lei-ordinaria-n-16751-2010-parana-institui-no-ambito-do-sistema-estadual-de-ensino-fundamental-e-medio-a-merenda-escolar-organica

Morgan K, Sonnino R. The school food revolution: public food and the challenge of sustainable development. London: Earthscan, 2008. 254p.

Published

2021-11-30

How to Cite

1.
Triches RM, de Brito IC. Knowledge and action of the nutritionist about sustainable diets in school feeding. DEMETRA [Internet]. 2021 Nov. 30 [cited 2025 May 10];16:e60571. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/demetra/article/view/60571

Issue

Section

Food and Nutrition in Collective Health