from chrónos to aión - where do the times of childhood live?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.56866

Keywords:

childhood, time, early education, philosophy of education, childhood pedagogy.

Abstract

This article reflects on childhood times based on the words chrónos, kairós and aión, which the Greeks use to conceptualize time, in dialogue with different authors, such as Kohan (2007, 2009, 2018), Pohlmann (2005), Skliar (2018), Kohan and Fernandes (2020). In the pedagogical field, we explore how Pedagogy of Childhood has focused on the importance of childhood temporality and children’s agency, with contributions from Hoyuelos (2020), Parrini (2016), Aguilera et al. (2020), Barbosa (2013), Oliveira-Formosinho e Araújo (2013), Oliveira-Formosinho (2018), Pinazza and Gobbi (2014). We reflect on what forms of organizing time are possible when we think about children and their childhoods. Would it be a continuous and chronological time, a time of opportunity for the instant (kairos) or the timeless intensity of the aiónic? Would it be possible to open spaces in school for other temporalities, given its immersion in chronological time (chronos), and its extreme emphasis on routine? We seek a relationship between forms of temporality, philosophy, and early education in order to explore alternative possibilities in the relationship between child and the school context, and conclude that, since the child’s is the aiónic time of intense experience, it is in the heightened dynamic immediacy and the multiple symbolic languages of play that it may be possible to create pedagogical structures that provide a dwelling for childhood temporality.

 

Author Biographies

janice débora de alencar batista araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutoranda e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC), especialista em Docência na Educação Infantil (UFC) e graduada em Pedagogia (UFC). Professora da Rede Pública Municipal de Fortaleza, Ceará. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, formação de professores, práticas pedagógicas  e cultura(s) da(s) infância(s).

rebeka rodrigues alves da costa, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestranda em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Especialista em Alfabetização pela Faculdade 7 de Setembro – FA7. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Infantil, formação de professores, ludicidade e cultura(s) da(s) infância(s).

ana maria monte coelho frota, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Pós-doutora - Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); doutora em Psicologia. Escolar e do Desenvolvimento Humano - Universidade de São Paulo (USP); mestra em Educação - Universidade Federal do Ceará (UFC); graduada em Psicologia - UFC. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFC.

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Published

2021-05-02

How to Cite

araújo, janice débora de alencar batista, costa, rebeka rodrigues alves da, & frota, ana maria monte coelho. (2021). from chrónos to aión - where do the times of childhood live?. Childhood & Philosophy, 17, 01–24. https://doi.org/10.12957/childphilo.2021.56866

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