intersubjectivity: a look at the community of philosophical inquiry
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Português (Brasil))References
COOKE, Maeve. Language and Reason. A Study of Habermas’s Pragmatics. Cambridge: The MIT Press, 1994.
CUNHA, E. KRÜGER, J. LOPES, S. KOHAN, Walter. Por amor à filosofia… e ao mundo que se abre com ela. Revista Digital de Ensino de Filosofia, Santa Maria, v. 1, n.1, p. 80-103, 2015.
FERRARO, G. A escola dos sentimentos. Da alfabetização das emoções à educação afetiva. Rio de Janeiro: NEFI, Coleção Ensaios, 2018.
FLETCHER, N. Shared Autonomous Reasoning: Interpretations of Habermasian Discourse for the Community of Philosophical Inquiry. Revista Analytic teaching and philosophical praxis, v. 37, n. 1, p. 46-62, 2016.
HABERMAS, J. O discurso filosófico da modernidade. Alfragide: Publicações Dom Quixote, 1985.
HABERMAS. J. 1. ‘Rationality’ – A Preliminary Specification. in The Theory of Communicative Action. Reason and the Rationalization of Society. v. 1. Cambrigde: Polity Press, p. 8-42, 1986.
HABERMAS, J. Capítulo III – Notas programáticas para a fundamentação de uma ética do discurso. Ponto 2 – O princípio da universalização como regra de argumentação. in Consciência Moral e Agir Comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro (tradução de Guido A. De Almeida), p. 78-131, 1989.
HABERMAS. J. Racionalidade e Comunicação. Lisboa: Biblioteca de filosofia contemporânea, Edições 70, 1996.
HABERMAS, J. Between Naturalism and Religion. Cambridge: Polity Press, 2008.
HABERMAS, J. Capítulo 5. Teorias da verdade. in Teoria da Racionalidade e Teoria da Linguagem, v. II. Lisboa: Edições 70, p. 181-233, 2010.
KENNEDY, D. The Five Communities. Revista Analytic Teaching, v. 15, n. 1, p. 3-15, 1994.
KENNEDY, D. The Philosopher as Teacher. The Role of a Facilitator in a Community of Philosophical Inquiry. Revista Metaphilosophy, v. 35, n. 5, p. 744-765, 2004.
KENNEDY, N. & KENNEDY, D. Community of philosophical inquiry as a discursive structure, and its role in school curriculum design. in N. Vansieleghem and D. Kennedy (eds.), Philosophy for children in transition: Problems and prospects. London: Blackwell, p. 97-116, 2012.
KENNEDY, D. KENNEDY, N. Community of philosophical inquiry online and off: retrospectus and prospectus. in AKYOL, Z.; GARRISON, D. R. A Educational Communties of Inquiry: Theoretical Framework, Research and Practice. Hershey, Pensilvânia: Editora IGI Global, p. 12-29, 2013.
KENNEDY. D. An Archetypal Phenomenology of Skolé. Revista Educactional Theory, v. 67, n. 3, p. 273-290, 2017.
KOHAN, W. Palavras, passos e nomes para um projeto. in W. Kohan and B.F. Olarieta (org.) A escola pública aposta no pensamento. São Paulo: Gutenberg, p. 13-49, 2012.
KOHAN, W. A música da amizade: notas entre filosofia e educação. Revista Educação (UFSM), v. 43, n. 2, p. 27-38, 2018.
LIPMAN, M. Good Thinking. Revista Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, v. 15, n. 2, p. 37-41, 1995.
LIPMAN, M. Thinking in Community. Revista Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, v. 16, n. 4, p. 6-21, 1997.
LIPMAN, M. GARCIA MORYIÍN. Matthew Lipman: uma biografia intelectual. Haser Revista Internacional de Filosofía Aplicada, v. 2, p. 177-200, 2011.
LIPMAN, M. Thinking in Education. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
MIRANDA ALONSO, T. Accion Comunicativa Y Processo Educativo: J. Habermas y M. Lipman. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, v. 2, p.33-46, 1991.
SHARP, A. What is a community of inquiry? in Journal of Moral Education. v. 16, n. 1, p. 37-45, 1987.
SPLITTER, L. SHARP, A. La outra educación. Filosofia para Ninös y la comunidade de indagación. Buenos Aires: Manantial, 1995.
VANSIELEGHEM, N. KENNEDY, D. What is Philosophy for Children, What is Philosophy with Children – After Matthew Lipman?. In Journal of Philosophy of Education, v. 45, n.2, p. 172-182, 2011.
WEBER, B. J. Habermas and the Art of Dialogue: The Practicability of the Ideal Speach Situation. in Analytic Teaching, v. 28, n. 1, 2008. Disponível em: http://libservices.viterbo.edu/journal/ojs/index.php/at/article/view/856. Acesso em: 3 out. 2017.
DOI: https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.42218
Refbacks
- There are currently no refbacks.