Dignidade para os estudantes de enfermagem e enfermeiros: uma contribuição da teoria das representações sociais [Dignity for nursing students and nurses: a contribution from social representation theory] [Dignidad para estudiantes de enfermería y enfermeros: un aporte desde la teoría de las representaciones sociales]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2022.69583Keywords:
Enfermeiros e Enfermeiras, Estudantes de Enfermagem, Educação, Respeito, Representações SociaisAbstract
Objetivo: identificar consensos e divergências nas representações sociais sobre dignidade de estudantes de enfermagem e enfermeiros. Método: estudo descritivo, com abordagem qualitativa, desenvolvido com o suporte da teoria das representações sociais por meio de sua abordagem estrutural. Os dados foram coletados por um questionário numa plataforma Google Forms®, respondido por 47 enfermeiros e 214 estudantes de uma Escola Superior de Enfermagem de Portugal. O estudo foi aprovado pela comissão de ética. Resultados: o respeito emergiu como termo central em ambos os grupos como duas dimensões semânticas: conceitual e relacional. Esta, vinculada às práticas de cuidado, foi mais forte no grupo de enfermeiros, que incluiu também a ideia de humanitude. Conclusões: os resultados sugerem que as vivências profissionais e as reflexões sobre as práticas de cuidado, oportunizadas ao grupo de enfermeiros, ampliaram e matizaram as representações da dignidade, acentuando aspectos relacionais, o que pode repercutir na qualidade das práticas profissionais.
ABSTRACT
Objective: to identify consensus and divergence in the social representations about the dignity of nursing students and nurses. Method: this qualitative, descriptive study was conducted with the support of the structural approach of social representation theory. Data were collected using a questionnaire on the Google Forms® platform, which was answered by 47 nurses and 214 students from a Nursing School in Portugal. The study was approved by the ethics committee. Results: respect emerged as a central term in both the groups as two semantic dimensions: one conceptual and the other relational. The latter, in connection with care practices, was stronger in the group of nurses, who also included the idea of humanity. Conclusions: the results suggest that professional experiences of, and thinking about, care practices afforded to the group of nurses, expanded and nuanced their representations of dignity, emphasizing relational aspects, which can have repercussions on the quality of professional practice.
RESUMEN
Objetivo: identificar consensos y divergencias en las representaciones sociales sobre la dignidad de los estudiantes de enfermería y enfermeros. Método: estudio descriptivo, con enfoque cualitativo, desarrollado con el apoyo de la teoría de las representaciones sociales a través de su enfoque estructural. Los datos fueron recolectados a través de un cuestionario en la plataforma Google Forms®, respondido por 47 enfermeros y 214 estudiantes de una Escuela de Enfermería en Portugal. El estudio fue aprobado por el comité de ética. Resultados: el respeto surgió como término central en ambos grupos como dos dimensiones semánticas: conceptual y relacional. Esto, ligado a las prácticas de cuidado, fue más fuerte en el grupo de enfermeros, que también incluía la idea de humanitud. Conclusiones: los resultados sugieren que las experiencias profesionales y las reflexiones sobre las prácticas de cuidado, proporcionadas al grupo de enfermeros, ampliaron y matizaron las representaciones de la dignidad, enfatizando aspectos relacionales, que pueden repercutir en la calidad de las prácticas profesionales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.