Processo de construção de um álbum seriado sobre alimentos regionais [Process of constructing an album on regional food] [El proceso de construcción de un rotafolio acerca de los alimentos regionales]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2016.12682Keywords:
Enfermagem, promoção da saúde, materiais de ensino, hábitos alimentares.Abstract
Objetivo: descrever o processo de construção de uma tecnologia educativa, álbum seriado, sobre os alimentos da Região Nordeste Brasileira. Método: a construção do álbum, Alimentos regionais promovendo a segurança alimentar, ocorreu em quatro etapas: entrevista sobre hábitos alimentares; fotografias da localidade; teste piloto; e validação por juízes. Estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa, mediante parecer de número 98/09. Resultados: contém sete figuras e cinco fichas-roteiro, as quais envolvem situações-problema representadas pelas ilustrações. Essas fichas foram desenvolvidas mediante o processo de alfabetização descrito por Paulo Freire, o qual contempla as fases: levantamento do universo vocabular, escolha das palavras relacionadas, criação de situações existenciais e elaboração de fichas-roteiro. Conclusão: acredita-se que a utilização do álbum torna-se eficaz, à medida que existam profissionais de saúde mediando a discussão e incentivando o consumo dos alimentos regionais, de forma a contribuir com os hábitos alimentares saudáveis.
ABSTRACT
Objective: to describe the process of assembling a fip-chart album on foods of Brazil’s Northeast Region as educational technology. Method: the album, Regional foods promoting food security, was constructed in four stages: interview on diet; photographs of the locality; pilot test; and validation by judges. The study was approved by the research ethics commitee (report number 98/09). Results: seven figures and five script forms involving problem situations represented by illustratons. These forms were developed using the literacy-building process described by Paulo Freire, which comprises the following phases: inventory of common vocabulary; selection of related words; creation of existential situations; and development of script forms. Conclusion: use of a fip-chart album is found to become effective to the extent that there are health professionals mediating the discussion and encouraging the consumption of regional foods, so as to contribute to healthy eating habits.
RESUMEN
Objetivo: describir el proceso de construcción de una tecnología educativa, rotafolio, acerca de alimentos del Nordeste Brasileño. Método: la construcción del álbum, Alimentos regionales promoviendo la seguridad alimentaria, se produjo en cuatro etapas: entrevista sobre hábitos alimentícios; fotografias de la localidad; prueba piloto; y validación por jueces. Un Comité de Ética en Investigación aprobó el proyecto, mediante dictamen de número 98/09. Resultados: se compone de siete fichas y cinco fichas-guiones, que implican situaciones-problema representadas por las ilustraciones. Estas fichas se elaboraron mediante el proceso de alfabetzación descrito por Paulo Freire, que contene las fases: relevamiento del universo del vocabulario, elección de las palabras relacionadas, creación de situaciones existenciales y elaboración de fichas-guiones. Conclusión: se cree que el uso del rotafolio es efectivo, a medida en que existan profesionales de salud que medien la discusión y fomenten el consumo de alimentos regionales, contribuyendo así a hábitos de alimentación saludables.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.