Itinerário de formação dos egressos de um Curso de Graduação em Enfermagem: ampliando os horizontes [Training pathway of graduates from an Undergraduate Course in Nursing: expanding horizons]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2015.10509Keywords:
Educação em enfermagem, educação superior, ensino, currículo [Nursing education, higher education, teaching, curriculum] [Educación en enfermería, educación superior, enseñanza, currículum]Abstract
Trata-se de um estudo exploratório descritivo com abordadem qualitativa, que teve como objetivo analisar como os egressos de um Curso de Graduação em Enfermagem percebem a contribuição das atividades não obrigatórias no seu processo de formação e inserção no mercado de trabalho. Os dados foram coletados em 2011, por meio de entrevistas semiestruturadas, realizadas com 15 egressos do Curso de Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina (Brasil), que se graduaram nos últimos dois anos antecedentes a este estudo e que estavam inseridos no mercado de trabalho. A análise dos dados foi realizada conforme proposto por Minayo. A partir da análise, emergiu a categoria itinerário de formação com a subcategoria: ampliando os horizontes. Os resultados evidenciam a necessidade da integração curricular, melhor aproveitamento das experiências de práticas-clínicas, valorização da pesquisa e a importância de uma formação pautada no diálogo entre os discentes e docentes.
ABSTRACT
This qualitative, exploratory, descriptive study to examine how the graduates of an undergraduate nursing course perceive the contribution of non-mandatory activities in the process of their training and placement on the labor market. Data were collected in 2011 by structured interviews of 15 graduates of the undergraduate nursing course at the Federal University of Santa Catarina (Brazil), who had graduated in the two years before this study and were already in employment. Data analysis was performed as proposed by Minayo. From the analysis the category ‘graduation pathway’ emerged, with the subcategory ‘expanding horizons’. The results attest to the need to integrate curricula, make better use of clinical practice experiences, and value research, as well as the importance of education based on dialogue between students and teachers.
RESUMEN
Se trata de un estudio exploratorio descriptivo, con abordaje cualitativo, cuyo objetivo fue analizar cómo los egresados del curso de graduación en Enfermería perciben la contribución de las actividades de carácter no obligatorio en el proceso de la formación y la inserción en el mercado laboral. Los datos fueron recolectados en 2011, a través de entrevistas semiestructuradas realizadas junto a 15 egresados del curso de graduación en Enfermería de la Universidad Federal de Santa Catarina (Brasil), que se recibieron en los últimos dos años anteriores a este estudio y que estaban insertados en el mercado laboral. El análisis de datos se ha realizado según lo propuesto por Minayo. Del análisis surgieron la categoría ‘itinerario de formación’ con la subcategoría: ‘ampliando los horizontes’. Los resultados destacan la necesidad de una integración curricular, un mejor aprovechamiento de las experiencias de prácticas clínicas, valorización de la investigación y la importancia de una formación basada en el diálogo entre estudiantes y profesores.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2015.10509
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.