History of the nursing course at the Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12957/reuerj.2024.81545

Keywords:

Nursing, History of Nursing, Nurses, Education, Nursing

Abstract

Objective: analyzing the implementation of the nursing course at the Universidade Estadual de Feira de Santana. Method: historical research, carried out with the first class of a nursing course, in November and December 2021, with eight graduates, based on a semi-structured interview. The data was analyzed using the thematic content analysis technique in the N-vivo® software. The research protocol was approved by the Research Ethics Committee. Results: three categories of analysis emerged: the political context of the implementation of the undergraduate course, Motivations for joining the course, and Course infrastructure and training practices. Conclusion: the trajectory of the implementation was related to precariousness and political interests overriding the need for undergraduate courses that train critical and reflective professionals, technically and politically qualified, with the great differential being the engagement of the social actors involved in favor of a citizen, humanitarian, and qualified formation.

Author Biographies

Denise Lima da Silva Brasileiro, Universidade Estadual de Feira de Santana

Undergraduate Nursing student. Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, BA, Brazil.

Deybson Borda de Almeida, Universidade Estadual de Feira de Santana

Nurse. PhD. Adjunct Professor. Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, BA, Brazil.

Nívia Vanessa Carneiro dos Santos, Universidade Federal da Bahia

Nurse. Master. Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA, Brazil.

Sélton Diniz dos Santos, Universidade Estadual de Feira de Santana

Nurse. PhD. Adjunct Professor. Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, BA, Brazil.

Gisele Alves da Silva Teixeira, Universidade Federal da Bahia

Nurse. PhD. Adjunct Professor. Universidade Federal da Bahia. Salvador, Ba, Brazil.

Maria Clara Olinto Azevedo, Universidade de Salvador

Undergraduate Fashion Design student. Universidade de Salvador. Feira de Santana, BA, Brazil.

References

Vaz AC, Chacon DRA, Zahari RTFC. O compromisso histórico-social das universidades: provocações progressistas a partir do pensamento freiriano. Rev. Docência Ens. Sup. 2021 [cited 2021 Dec 30]; 11:1-15. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2021.34979.

Jesus LA, Sant’Anna MV, Silva GTR, Porto FR. Ensino da história da Enfermagem: reflexões e contribuições. Rev. enferm. UERJ. 2022 [cited 2022 Set 15]; 30:e69280. DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2022.69280.

Ministério da Saúde (Br). Decreto N°77.496, de 27 de abril de 1976. Brasilia (DF): Ministério da Saúde; 1976 [cited 2022 Sep 15]. Available from: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1970-1979/decreto-77496-27-abril-1976-426357-publicacaooriginal-1-pe.html.

Perez LCA. Implantação e implementação. 2024 [cited 2024 Oct 01]. Available from: https://www.portugues.com.br/gramatica/implantacao-implementacao.html.

Andrade DM, Schmidt EB, Montiel FC. Uso do software nvivo como ferramenta auxiliar da organização de informações na análise textual discursiva. Rev. Pesq. Qual. 2020 [cited 2022 Mar 14]; 8(19):948-70. DOI: http://dx.doi.org/10.33361/RPQ.2020.v.8.n.19.357.

Pessoa ZSS, Crusoé NMC. A técnica de análise de conteúdo na pesquisa qualitativa: práticas de formação continuada para as coordenadoras pedagógicas do município de Cordeiros-Bahia. Momento. 2022 [cited 2023 Jan 24]; 31(3):161-78. DOI: https://doi.org/10.14295/momento.v31i03.14305.

Richter D, Farias TS. Ditadura Militar no Brasil: dos instrumentos jurídicos ditatoriais para a democracia outorgada. rev.int. hist. pol. e cult. jur. 2019 [cited 2022 Mar 15]: 11(3):381-405. Available from: https://periodicos.uff.br/revistapassagens/article/view/46072.

Passos E. De anjos a mulheres: ideologias e valores na formação de enfermeiras. 2ª ed. Salvador: EDUFBA; 2012.

Costa LM, Germano RM. Estágio curricular supervisionado na Graduação em Enfermagem: revisitando a história. Rev Bras Enferm. 2007 [cited 2023 Feb 07]; 60(6):706-710. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672007000600016.

Santos FF, Silva CFM, Alves AS. A cidade de Feira de Santana-BA: uma nova (re)configuração espacial proporcionada a partir da expansão comercial. UESB. 2013 [cited 2023 Mar 25]. Available from: http://anais.uesb.br/index.php/coloquiobaiano/article/viewFile/2845/pdf_82.

Machado MH, Koster I, Aguiar Filho W, Wermelinger MC de MW, Freire NP, Pereira EJ. Mercado de trabalho e processos regulatórios – a enfermagem no Brasil. Ciênc. saúde coletiva. 2020 [cited 2022 Nov 05]; 25(1):101–12. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232020251.27552019.

Isobe RMR, Andrade FG, Pedrosa NB, Santos RAS, Vieira CMN, NAGLIS SGB. Breve histórico das políticas de formação de professores no brasil. Cadernos Fucamp. 2022 [cited 2023 Jan 19]; 21(52):135-153. Available from: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2794.

Santos Neto MG, Leite PG, Behar RMR. História: desafios do ensino, da pesquisa e da extensão no tempo presente. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020 [cited 2023 Feb 09]. Available from: https://www.ccta.ufpb.br/editoraccta/contents/titulos/historia/historia-desafios-do-ensino-da-pesquisa-e-da-extensao-no-tempo-presente.

Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1994.

O’donnell VR, Chinelatto LA, Rodrigues C, Hojaij FC, O’donnell VR, Chinelatto LA, et al. A brief history of medical uniforms: from ancient history to the COVID-19 time. Rev. Col. Bras. Cir. 2020 [cited 15 sep 2022);47. Available from: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-69912020000100502&script=sci_arttext.

Published

2024-12-17

How to Cite

1.
Brasileiro DL da S, Almeida DB de, Santos NVC dos, Santos SD dos, Teixeira GA da S, Azevedo MCO. History of the nursing course at the Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brazil. Rev. enferm. UERJ [Internet]. 2024 Dec. 17 [cited 2025 May 2];32(1):e81545. Available from: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/81545

Issue

Section

Research Articles