Significación de la salud sexual como valor en adolescentes: estudio fenomenológico [Significance of sexual health as a value in adolescents: fenomenology research] [Significado da saúde sexual como valor en adolescentes: estudo fenomenológico]
Keywords:
Adolescencia, salud sexual, valor, autoestima [Adolescence, sexual health, value, self-esteem] [Adolescência, saúde sexual, autoestima]Abstract
Todos los seres humanos son intrínsecamente sexuales y el desarrollo sexual evoluciona desde la concepción, sentando las bases para la salud sexual del adulto. El propósito de este trabajo es interpretar la significación de la salud sexual como valor en los y las adolescentes. El abordaje se enmarca en un enfoque fenomenológico hermenéutico y el método utilizado fue de Spiegelberg y hecho en 2010. Los cinco sujetos de investigación tienen edades comprendidas entre 14 y 19 años de edad, son estudiantes del Liceo Nacional Bolivariano San Carlos con residencia en San Carlos, Estado Cojedes-Venezuela. Se usó como técnica de recolección de datos la entrevista cualitativa en profundidad. Los resultados apuntan las siguientes categorías: confunden sexualidad con genitalidad, autoestima alta, deficiente comunicación padres-hijos, aceptan la salud sexual como un valor, comunicación escasa docente-estudiante. Se concluyó que estos indicios permitieron comprender que los adolescentes no dan el verdadero significado a la salud sexual.
ABSTRACT
All human beings are inherently sexual and sexual development evolves from conception, setting the stage for adult sexual health. The purpose of this qualitative research is to interpret the significance of sexual health as a value in adolescents aged between 14 and 19 years of age, students of Lyceum Bolivarian “San Carlos” based in San Carlos, Edo. Cojedes. Venezuela. The approach is part of a hermeneutic phenomenological approach and the method used was Spiegelberg and happened in 2010. This study was performed in five adolescents. Was used as a technique for collecting qualitative indepth interview. The categories that emerged were: confuse sexuality with genitalia, high self-esteem, poor parent-child communication, accept sexual health as a value, low teacher-student communication. These clues allowed to understand that adolescents do not give true meaning to sexual health.
RESUMO
Todos os seres humanos são intrinsecamente sexuais e o desenvolvimento sexual evolui desde a concepção, fundamentando as bases para a saúde sexual do adulto. Teve-se como objetivo compreender o significado da saúde sexual como valor entre os adolescentes. A abordagem de pesquisa demarca um enfoque fenomenológico hermenêutico, sendo utilizado o método de Spiegelberg e realizado em 2010. Foram sujeitos do estudo cinco adolescentes situados na faixa etária de 14 a 19 anos. São estudantes do Liceu Nacional Bolivariano San Carlos e residem nesta cidade do Estado Cojedes-Venezuela. Utilizou-se como técnica de produção de dados a entrevista qualitativa em profundidade. Os resultados apontaram as seguintes categorias: confundem sexualidade com genitalidade, autoestima alta, deficiente comunicação pais-filhos, aceitação da saúde sexual como um valor, comunicação escassa docente-estudante. Concluiu-se que esses indícios permitiram compreender que os adolescentes não dão um significado real à saúde sexual.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.