Escuta terapêutica no processo de atendimento à saúde do idoso [Therapeutic listening in the process of health care for the elderly] [Escucha terapéutica en el proceso de atención médica anciana]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2022.66107Keywords:
Enfermagem, Saúde do Idoso, Saúde Mental, Assistência à Saúde Mental, Depressão [Nursing, Health of the Elderly, Mental Health, Mental Health Assistance, Depression] [Enfermería, Salud del Anciano, Salud Mental, Atención a la Salud Mental, Depresión]Abstract
Objetivo: descrever os efeitos da escuta terapêutica domiciliar junto a idosos com indicativo de depressão utilizando a técnica de solução de problemas. Método: estudo descritivo, intervencional de cunho qualitativo, com idosos de 60 anos ou mais e com indicativo de depressão. Os dados foram coletados entre outubro de 2017 a abril de 2018 e foi realizada em três etapas: seleção da amostra, intervenção domiciliar e avaliação final. Utilizou-se para análise o Discurso do Sujeito Coletivo. O estudo foi aprovado pelo Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos. Resultados: foram elaborados três discursos utilizando as ideias centrais: acolhimento; crescimento pessoal e reflexão sobre a vida. Conclusão: a escuta terapêutica no domicílio favoreceu o acolhimento, fortalecimento do vínculo profissional/paciente e reforçou de modo positivo os mecanismos assertivos das idosas. A Técnica de Solução de Problemas possibilitou o desenvolvimento de uma estratégia sistematizada e adequada para a aplicação da escuta terapêutica.
ABSTRACT
Objective: to describe the effects of therapeutic listening, using the problem-solving technique, in home visits to elderly people with signs of depression. Method: this qualitative, descriptive, interventional study with elderly people aged 60 years and over with an indication of depression proceeded in three stages: sample selection, home intervention, and final evaluation. Data were collected between October 2017 and April 2018 and analyzed using Collective Subject Discourse. The study was approved by the human research ethics committee. Results: three discourses were formulated using the central ideas: reception; personal growth and reflection on life. Conclusion: therapeutic listening at home favored receptiveness, a stronger bond with the patients and reinforced the elderly women’s assertive mechanisms positively. The Problem-Solving Technique made it possible to develop a systematic strategy suited to applying therapeutic listening.
RESUMEN
Objetivo: describir los efectos de la escucha terapéutica domiciliaria junto a personas mayores con signos de depresión, utilizando la técnica de resolución de problemas. Método: estudio descriptivo, intervencionista, de tipo cualitativo, junto a personas mayores de 60 años y con indicios de depresión. La recolección de datos se realizó entre octubre de 2017 y abril de 2018 y se llevó a cabo en tres etapas: selección de la muestra, intervención domiciliaria y evaluación final. Para el análisis, se utilizó el Discurso del Sujeto Colectivo. El estudio fue sometido al Comité de Ética en Investigación con Seres Humanos. Resultados: se han elaborado tres discursos utilizando las ideas centrales: acogimiento; crecimiento personal y reflexión sobre la vida. Conclusión: la escucha terapéutica en el domicilio favoreció la recepción, fortaleció el vínculo profesional/paciente y reforzó positivamente los mecanismos asertivos de las ancianas. La Técnica de Resolución de Problemas permitió desarrollar una estrategia sistematizada y adecuada a la aplicación de la escucha terapéutica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.