O trabalho de docentes universitários da saúde: situações geradoras de prazer e sofrimento [The work of college health sciences faculty: situations that cause pleasure and pain]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2015.6179Keywords:
Docente, prazer-sofrimento, satisfação no emprego, saúde do trabalhador [Faculty, pleasure-suffering, job satisfaction, occupational health] [Docente, placer-sufrimiento, satisfacción en el empleo, salud del trabajador]Abstract
Pesquisa qualitativa, descritiva, que objetivou analisar as situações geradoras de prazer e sofrimento no trabalho de docentes da saúde de uma Universidade da Região Norte do Brasil. A coleta ocorreu por meio de entrevista semiestruturada com 25 docentes de cinco faculdades do Instituto de Ciências da Saúde de uma Universidade Federal do Pará, no município de Belém, entre novembro de 2009 e fevereiro de 2010. A técnica utilizada foi a análise temática de conteúdo. Os resultados mostraram que o prazer advém do gostar da docência, do reconhecimento e dos bons resultados do trabalho realizado. O sofrimento provém da insuficiência da remuneração, da precariedade da infraestrutura e das dificuldades nas relações interpessoais. Conclui que as situações geradoras de prazer e de sofrimento se expressam dialeticamente no processo de trabalho dos docentes universitários da saúde e que gostar do que faz promove satisfação, ainda que as condições de trabalho causem sofrimento.
ABSTRACT
This qualitative, descriptive study examined situations that cause pleasure and suffering in the work of health studies faculty at a university in northern Brazil. Data were collected between November 2009 and February 2010, through semi-structured interviews of 25 teachers from five departments of the Institute of Health Sciences, Pará Federal University, Belém, and analyzed using thematic content analysis. The results showed that teachers’ pleasure at work derived from: enjoying teaching, gaining recognition for their work, and good results. Suffering at work stemmed from: inadequate pay, lack of equipment, and difficult interpersonal relationships. It was concluded that the situations that lead to pleasure and suffering are expressed dialectically in the work process of healthcare teachers, and that enjoying the profession provides satisfaction even though working conditions may cause suffering.
RESUMEN
Estudio descriptivo cualitativo, que tuvo como objetivo analizar las situaciones que generan placer y sufrimiento en el trabajo de los profesores del área de la salud de la Universidad del Norte de Brasil. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas semiestructuradas junto a 25 profesores de cinco facultades del Instituto de Ciencias de la Salud de la Universidad Federal de Pará en la ciudad de Belén, entre noviembre de 2009 y febrero de 2010. Se utilizó como técnica el análisis temático de contenido. Los resultados muestran que el placer proviene de gustarle la docencia, del reconocimiento y de los buenos resultados del trabajo realizado. El sufrimiento proviene de la insuficiencia de la remuneración, de la precariedad de la infraestructura y de las dificultades en las relaciones interpersonales. Se concluye que las situaciones que generan placer y sufrimiento se expresan dialécticamente en el proceso del trabajo de los docentes universitarios del área de la salud y que gustarle lo que se hace promueve satisfacción a pesar del sufrimiento causado por las condiciones de trabajo.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2015.6179
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.