Teaching about incontinence-associated dermatitis informed by problematization methodology [Ensino sobre dermatite associada à incontinência subsidiado pela metodologia da problematização] [La enseñanza sobre dermatitis asociada a la incontinencia subsidiada por la metodología de la problematización]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2019.43727Keywords:
Nursing care, education, nursing, diaper rash, patient safetyAbstract
Objective: to evaluate as training a process of educational intervention on incontinence-associated dermatitis with nursing professionals from a public hospital. Method: qualitative, educational intervention study conducted in 2017 with seven internal medicine nursing professionals at a university hospital in the Midwest region of Brazil, using a non-probabilistic convenience sample. The meetings were recorded in their entirety in audio, and the data were treated using the content analysis technique. The study was approved by the research ethics committee. Results: the following thematic categories were identified: epistemological curiosity, research/investigation, evaluation, and joy. Conclusion: the participants reported having understood the subject, and stated that the meetings were conducted efficiently, cheerfully and dynamically. Note that the professionals discussed the problem, which mobilized the group to think about and change health care practices.
RESUMO
Objetivo: avaliar de modo formativo um processo de intervenção educativa sobre dermatite associada à incontinência com profissionais de enfermagem de um hospital público. Método: estudo de intervenção educativa, com abordagem qualitativa, realizado em 2017, com sete profissionais da equipe de enfermagem do setor de clínica médica, de um hospital universitário da Região Centro-Oeste do Brasil. Investigada amostra não probabilística por conveniência. Os encontros foram gravados na sua totalidade em áudio e para tratamento dos dados utilizou-se a técnica de análise de conteúdo. Estudo aprovado por Comitê de Ética em Pesquisa. Resultados: nos depoimentos foram identificadas as seguintes categorias temáticas: curiosidade epistemológica, pesquisa/investigação, avaliação e alegria. Conclusão: os participantes relataram ter compreendido o tema, bem como afirmaram que a condução dos encontros ocorreu de forma eficiente, alegre e dinâmica. Destaca-se que os profissionais realizaram discussão sobre o problema, mobilizando o grupo para reflexão e mudança das práticas de cuidados em saúde.
RESUMEN
Objetivo: evaluar de modo formativo un proceso de intervención educativa sobre dermatitis asociada a la incontinencia con profesionales de enfermería de un hospital público. Método: estudio de intervención educativa, con enfoque cualitativo, realizado en 2017, junto a siete profesionales del equipo de enfermería del sector de clínica médica, de un hospital universitario de la región del Centro Oeste de Brasil, siendo la muestra no probabilística por conveniencia. Todos los encuentros fueron grabados en audio y, para el tratamiento de los datos, se utilizó la técnica del análisis de contenido. Estudio aprobado por el Comité de Ética en Investigación. Resultados: por los testimonios, se identificaron las siguientes categorías temáticas: curiosidad epistemológica, encuesta/investigación, evaluación y alegría. Conclusión: los participantes relataron haber comprendido el tema, afirmaron que los encuentros fueron conducidos de forma eficiente, alegre y dinámica. Se resalta que los profesionales realizaron discusiones sobre el problema, movilizando al grupo para la reflexión y el cambio de las prácticas de cuidados en salud.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.