Vídeos como tecnologia educacional na enfermagem: avaliação de estudantes [Videos as educational technology in nursing: students’ evaluation] [Videos como tecnología educacional en enfermería: evaluación de estudiantes]
DOI:
https://doi.org/10.12957/reuerj.2017.18767Keywords:
educação em enfermagem, inovação, tecnologia, recursos audiovisuaisAbstract
Objetivo: analisar a avaliação discente sobre sua participação na gravação de vídeos para o ensino de procedimentos de enfermagem. Método: estudo descritivo, de abordagem quantitativa, com seis estudantes de universidade pública do Nordeste brasileiro que participaram da gravação dos vídeos dos procedimentos. A coleta de dados foi realizada em março de 2015 por meio de formulário eletrônico via Google forms. O projeto do estudo foi aprovado por Comitê de Ética e Pesquisa com CAAE nº 41875415.9.0000.5537. Os dados foram tratados por estatística descritiva simples. Resultados: evidenciou-se que a participação na gravação de vídeos educativos contribuiu para o aprendizado e/ou realização da técnica. Conclusão: a participação na gravação dos vídeos propiciou uma experiência significativa aos estudantes que atuaram como atores, com muito alto ou alto impacto em seu aprendizado.
ABSTRACT
Objective: to analyze students’ evaluations of their participation in the recording of videos for teaching nursing procedures. Method: in this quantitative, descriptive study of six public university students in northeast Brazil, who participated in video recording of procedures, data were collected in March 2015 by means of electronic form via Google forms. The study project was approved by the research ethics committee (CAAE No. 41875415.9.0000.5537). Data were treated by simple descriptive statistics. Results: it was shown that participation in recording educational videos contributed to learning and/or performing the technique. Conclusion: participation in the video recordings provided meaningful experience for the students who performed as actors, and had high or very high impact on their learning.
RESUMEN
Objetivo: analizar la evaluación discente sobre su participación en la grabación de videos para la enseñanza de procedimientos de enfermería. Método: estudio descriptivo, de enfoque cuantitativo, junto a seis estudiantes de universidad pública del noreste de Brasil que participaron en la grabación de vídeos de los procedimientos. La recolección de datos se realizó en marzo 2015 por medio de formulario electrónico a través de Google forms. El proyecto del estudio fue aprobado por el Comité de Ética e Investigación con CAAE Nº 41875415.9.0000.5537. Los datos fueron tratados por estadística descriptiva simple. Resultados: quedó evidente que la participación en la grabación de videos educativos contribuyó al aprendizaje y/o la realización de la técnica. Conclusión: la participación en la grabación de vídeos les proporcionó, a los estudiantes, una experiencia significativa ya que trabajaron como actores con un impacto alto o muy alto sobre su aprendizaje.
DOI: http://dx.doi.org/10.12957/reuerj.2017.18767
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.