Nível de ansiedade dos acompanhantes de crianças em cirurgia ambulatorial: contribuições da consulta de enfermagem [Anxiety level of children’s companions in outpatient surgery: contributions of the nursing appointment]
Keywords:
Assistência de enfermagem, acompanhantes, criança, ansiedade [Nursing care, companions, children, anxiety] [Asistencia de enfermería, acompañantes, niño, ansiedade]Abstract
Trata-se de um estudo analítico e comparativo com abordagem quantitativa, cujo objetivo consistiu em comparar as influências da consulta de enfermagem no grau de traço e de estado de ansiedade de dois grupos de acompanhantes de crianças em situação cirúrgica. O cenário foi uma policlínica, no município do Rio de Janeiro. O estudo ocorreu no período de março a agosto de 2012.O universo do estudo abrangeu 42 mães acompanhantes de crianças submetidas à cirurgia pediátrica. Os sujeitos do estudo foram divididos em dois grupos: um composto por acompanhantes que receberam orientações de enfermagem pré-operatória (n= 21) e o outro de acompanhantes que não receberam as orientações de enfermagem pré-operatórias (n= 21).Os acompanhantes que foram orientados durante a consulta de enfermagem apresentaram diminuição nos níveis de ansiedade.
ABSTRACT
the overall aim of this analytical, comparative, quantitative study was to compare the influences of the nursing consultation on state and trait anxiety levels in two groups of minders of children in surgical situations. The scenario was a polyclinic in Rio de Janeiro City. The study took place from March to August 2012. The study population was 42 mothers of children undergoing pediatric surgery. The subjects (100% mothers) were divided into two groups: one that received pre-operatory nursing guidance (n=21) and another that did not (n=21). The mothers who received guidance displayed lower levels of anxiety.
RESUMEN
Es un estudio analítico y comparativo con abordaje cuantitativo, cuyo objetivo fue comparar las influencias de la consulta de enfermería en el grado de trazo y de estado de ansiedad de dos grupos de cuidadores de niños en situación quirúrgica. El escenario fue una policlínica, en el municipio de Rio de Janeiro-Brasil. El estúdio ocurrió en el periodo de marzo a agosto de 2012. La populación fue 42 madres cuyos chicos fueron sometidos a cirugía pediátrica. Los sujetos fueron divididos en dos grupos: los que recibieron las orientaciones de enfermería preoperatorias(n=21) y los que no las recibieron (n=21). Las madres que recibieron las orientaciones tuvieron un grado de ansiedad menor.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
When publishing in Revista Enfermagem UERJ, the authors declare that the work is their exclusive authorship and therefore assume full responsibility for its content.
Authors retain copyright to their article and agree to license their work using a Creative Commons Attribution International Public License (CC BY), thereby accepting the terms and conditions of this license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.en), which allows material created by the author to be distributed, copied and displayed by third parties. The original work must be cited and present a link to the article available on the website of the journal in which it was published.
The Copyright of the articles published in Revista Enfermagem UERJ belongs to their respective author(s), with the rights of first publication assigned to Revista Enfermagem UERJ, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License CC BY, which allows sharing of work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The authors grant Revista Enfermagem UERJ the right of first publication, to identify themselves as the original publisher of the work and grant the magazine a license of non-exclusive rights to use the work in the following ways:
- Sell and/or distribute the work in printed copies and/or electronic format;
- Distribute parts and/or the work as a whole with the aim of promoting the magazine through the internet and other digital and printed media;
- Record and playback work in any format, including digital media.
In line with the journal's policies, each published article will be assigned a Creative Commons Attribution (CC BY) license.